Første marts skete det i Salling, 20. marts var det på Vestlolland - i sidste uge skete det i Kronjylland og ved Vojens, tæller vi op. Der har desværre været en række traktorulykker de seneste par måneder. Desværre er det tit unge mennesker, der forulykker med traktor og gyllevogn og ofte, fordi de er alt, alt for trætte og burde være steget ned fra førerhuset for længst, skriver formændene i deres appel, inden de fortsætter;

Det er os, landmænd og maskinstationer, der er arbejdsgivere, og vi har både i første og sidste ende ansvaret for medarbejdernes sikkerhed. Vi burde have beordret dem ud af traktorerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som arbejdsgivere har vi pligt til at fastsætte reglerne for forårets gyllekørsel, og det skal under ingen omstændigheder hedde kørsel i døgndrift. Det er ganske simpelt uacceptabelt.

Jo, vi ved godt, at gyllekørsel er blevet noget af en manddomstest for de unge. De ligger og konkurrerer med hinanden: Hvem kan kører flest timer i træk? Holdt oppe af litervis af energidrik, et karton smøger eller måske det, der er endnu værre, kører de i 12-24 timer i træk.

Men pludselig - bang - går det galt for én af dem. Faldt i søvn bag rattet. Gyllevognen ligger i grøften, traktoren er smadret op mod nogle træer og manden, hvad er der sket med ham? Det er helt ufatteligt, at den slags foregår, mens vi, arbejdsgivere, tavse sidder og ser på - og det er et under, at der ikke er andre trafikanter, som er blevet ramt endnu.

Ingen af os kan vel være uvidende om, hvad vores ansatte gør, når de kører rundt med vores materiel i embedes medfør?

Ifølge formændene findes der ret beset intet fornuftigt argument for, at denne vanvidskørsel skal foregå. Heller ikke noget økonomisk argument. Det er ikke dyrere at foretage chaufførskifte med jævne mellemrum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er alene vores egen mangel på lyst til at tale om problemet, som hidtil har forhindret os i at stoppe denne "sport".

Den attitude må vi ændre. Nu har vi efterhånden lært at tale med naboerne, inden vi kører ud med gyllen. Næste skridt må være at lære at tale om det, der foregår i traktorerne ude på landevejene og i markerne - helst inden man fra samfundets side kræver lovpligtige køreskiver i traktorer, lige som der er i lastbiler.

Det her er derfor en appel til os alle: Lad os tage ansvar og styring og få stoppet den form for vanvidskørsel nu, skriver formændene i deres appel.

Lad os tale åbent om problemet og se i øjnene, at noget skal ændres - og lad os gøre det selv, mens vi endnu kan.

Der skal bare én ulykke til med en forbipasserende familie involveret, så kommer der lovgivning ned over hovedet på os. Lad os nu tage os sammen, lyder det til slut fra de syv formænd.