Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Førerløse traktorer sørger for snefri landing

Af mod - 15. maj. 2019 KL. 08:59

Valtra har sammen med tre andre finske producenter af udstyr sat to førerløse traktorer igang med snerydning på Europas nordligste lufthavn.

Mellem 150 til 200 dage om året er store dele af Finland permanent dækket af sne, og når man driver en lufthavn i det nordlige Finland, gælder det om at holde landingsbanen fri for sne for at sikre en stabil luftfarts-trafik.

Henri Hansson er teknikchef for Finavia, der er organisationsansvarlig for vedligeholdelsen af hovedparten af de finske lufthavne og sammen med fem finske producenter har de søsat projektet Runway Snowbot.

Foruden Finavia drejer det sig om traktorproducenten Valtra, dækproducenten Nokian Tyres, feje/blæse-maskine-producenten Vammas, samt energiselskabet Neste, har sammen skabt to førerløse snerydningsenheder, som nu kører på Ivalo-lufthavnen i den finske del af Lapland, som samtidigt er Europas nordligste lufthavn.

Total førerløs

Der er tale om to Valtra T254 Versu-traktorer, som kører hundred procent førerløs med to 4,5 meter sneplove og efterspændt Vammas feje/blæse-maskiner, som både sørger for saltning samt opsamling af sne.

rich-media-2
Alt omkring traktorerne foregår førerløst - også tankning af brændstof i form af diesel og Adblue.

Fra kontroltårnet i lufthavnen har igennem Valtras telematik-system Valtra Connect hundred procent styr på de to traktorers ruter og tidspunkter for kørsel. Når maskinerne sættes igang, så sker alt automatisk. Ligefra tænding af kørerlys, påfyldning af dieselolie og adblue til kørsel på landingsbanen.

rich-media-3
Traktorer kører selv ud på banen og sørger dermed for tørre og isfrie landingsbaner året rundt.

- Traktorer er et interessant alternativ til lufthavnsflåder, hvor arbejdsbredder på 4,5 meter er tilstrækkeligt. Traktorer koster betydeligt mindre i samlede ejeromkostninger end lastbiler, og de er langt mere fleksible, fordi de kan bruges til andre opgaver, eksempelvis til sneslyngning om vinteren og til græsklipning om sommeren, fortæller Tero Santamanner, tekniskspecialist hos Finavia.

rich-media-4
På lufthavnen har man fuld kontrol over traktorerne igennem Valtras telematik-program Valtra Connect.

Ikke første selvkørende projekt

Runway Snowbot-projektet er det andet projekt om førerløse enheder mellem Valtra og Nokian-dæk. I 2018 gennemførte man et førerløst projekt med rydning af sne med 70 kilometer i timen med en identisk Valtra T254 Versu.

rich-media-5
To Valtra T254 Versu kører førerløst rundt i Ivalo luthavn i det nordlige Finland. Fotos: Valtra.

- Selvom projektet fra Ivalo lufthavn og vores sne-rydningsprojekt ikke er helt klar til markedet endnu, så viser projekterne, at vi meget snart er klar til at få de første selvkørende førerløse Valtra-traktorer på markedet, fortæller Matti Tiitinen, produktchef hos Valtra Scandinavia, Baltics & Western and Central Europe.

rich-media-6
Traktorerne er udstyret med Nokian dæk, og det er ikke første gang, at Valtra og Nokian har lavet et samarbejde om førerløse enheder. Sidste år var det et projekt snerydning med 70 kilometer i timen.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame