De fleste ved, at der skal trædes hårdere i pedalerne, når dækket på cyklen mangler luft, i forhold til når det er hårdt pumpet og nærmest svæver hen over vejen. Sådan er det også med traktorer og vogne, men her er det ikke os men traktorens motor, der skal præstere mere, og det koster.

- På landevejen stiger brændstofforbruget lineært med 0,50 procent for hver 10 psi dæktrykket er under det anbefalede. Et for lavt dæktryk øger samtidig risikoen for, at de kostbare dæk på traktorer og vogne ødelægges, sagde Søren Hannibal fra virksomheden LoadMaster på et møde om dæktryk, som Euromaster havde arrangeret.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Når vi kører i marken er det ikke jorden som skal give sig - det skal dækkene, og derfor skal vi have lufttrykket ned.

- Jens Flarup, Flarup Maskiner.

I realiteten er det let at kontrollere dæktrykket, men erfaringer viser, at alt for få for det gjort. Derfor tilbyder LoadMaster forskellige systemet til overvågning af dæktrykket. Billigste løsning til nogle få hundrede kroner er ventilhætter, hvor en LED lampe begynder at blinke, hvis trykket falder seks til otte psi. LoadMaster tilbyder også systemer, hvor advarslen om et for lavt dæktryk levers af en blinken LED pære i førerkabinen. Topmodellen er et system, hvor dæktrykket i samtlige hjul på vogntoget kan aflæses i et display i førerkabinen.

Når kompromiser ikke duer

Dæktrykket bliver ofte et kompromis mellem det optimale dæktryk i marken og det nødvendige på landevejen.

- Undersøgelser viser, at forbruget af diselolie stiger med cirka ti procent for hver centimeter traktoren synker i, når vi kører i marken. Samtidig ser vi, at brændstofforbruget stiger med 25 procent, når hjulslippet stiger fra ti og til tyve procent. Vi kan derfor hurtigt regne ud, hvad omkostningerne ved et forkerte dæktryk eller dækvalg er her og nu. Men hvad der er endnu værre, er at vi ødelægger jorden, så den ikke kan optage nedbør, og planternes rødder kan ikke udvikle sig og optage næring i den komprimerede jord, sagde Jens Flarup, Flarup Maskiner, som importerer løsninger til dæktryksregulering, og tilføjede:

- Når vi kører i marken er det ikke jorden som skal give sig - det skal dækkene, og derfor skal vi have lufttrykket ned.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Trykløst system

Flarup Maskiner tilbyder flere former for dæktryksregulering lige fra et stationært system, hvor dæktrykket automatisk reguleres til et indstillet niveau i eksempelvis traktorens bagdæk, samtidig med at traktoren klargøres. Det kan også ske ude i marken, hvis traktoren er monteret med kompressor.

Derudover tilbyder Flarup Maskiner flere forskellige løsninger, så dæktrykket på køretøjet kan reguleres under arbejdet. Alle systemer er fra tyske PTG, og Jens Flarup anbefaler et system, hvor ventilen i dækket åbnes og lukkes af pilotluft i en tynd slange, og at selve reguleringen sker i en tykkere slange.

- Når vi kan lukke ventilerne, behøver vi kun at have lufttryk på pumpeledningen, når der justeres dæktryk. Det forlænger levetiden på tætnings ringene i drejeoverføringen, og samtidig eliminerer vi risikoen for, at en enkelt utæthed i systemet resulterer i, at helet vogntoget pludselig en morgen står på fælgene, forklarede Jens Flarup.

Det kan gøres enkelt

Knud Blomgren, der er salgskonsulent på landbrugsdæk hos Euromaster, viste med et par eksempler hvor lavpraktisk kontrol af dæktrykket kan være.

- Mange sparker lidt på dækkene eller stoler på pumpeuret, som er købt i et lavprisbyggemarked. Specielt i traktordæk, hvor vi ofte arbejder med et meget lavt dæktryk, er det ganske enkelt ikke godt nok. Investere nogle ganske få hundrede kroner i et pålideligt instrument, som også fungerer ved et lavt tryk, og hav et manometer liggende i hvert køretøj, så dæktrykket altid kan kontrolleres, sagde Knud Blomgren.