Landmænd benytter sig i stigende grad af sociale medier når de skal holde kontakten med kollegaer og rådgivere, og når de søger faglig viden, og Facebook og Twitter er effektive redskaber. Det skriver Kvægnyt.

Bruges mere og mere

Hvis man sammenligner med den øvrige danske befolkning, så er landmændene stadig lidt bagud når det handler om brugen af sociale medier, men en rapport med titlen ?Landmandens brug af sociale medier? viser, at landmændene er ved at komme efter det:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Efterhånden som kulturen blandt landmænd og rådgivere ændrer sig i en retning af at opfatte sociale medier som en alternativ måde at snakke med hinanden på, vil sociale medier få en voldsomt stigende betydning i formidlingen af faglig information, siger Jens Peter Hansen til Kvægnyt.

Facebook er til sniksnak

Rapporten bygger på besvarelser fra knap 6.000 landmænd, og den viser at 41 procent af landmændene er tilknyttet et socialt netværk online mod 67 procent af danskerne generelt. Ifølge Jens Peter Hansen er der to hovedårsager til at landmændene halter lidt efter den øvrige befolkning på dette område:

- Nogle er bange for, at deres oplysninger og data kan blive offentlige på fx Facebook, det altdominerende sociale medie i Danmark. Desuden handler sociale medier, efter nogles mening, om afslapning og sniksnak. Det harmonerer ikke med landmænd, som udnytter deres tid rationelt. Men i takt med, at der opbygges en kritisk masse af faglig information om fx grovfoder og yversundhed på de sociale medier, vil dette forhold ændre sig, siger Jens Peter Hansen.

Social erfagruppe

Lukkede grupper på fx Facebook kan ifølge Jens Peter Hansen være et godt alternativ til de traditionelle erfagrupper, hvor landmændene mødes fysisk:

- Det er en optimal konstellation. En virtuel erfagruppe kan give de fysiske møder hver tredje måned mere effekt, fordi man ved, hvor de andre er efter at have fulgt dem på de sociale medier.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det er stadig vigtigt at landmændene har set hinanden i øjnene og givet hånd inden opstarten på den virtuelle erfagruppe.

- Man skal kende hinanden og have brugt tid sammen på at tale om hinandens bedrifter, siger Jens Peter Hansen til Kvægnyt.