- Vi ved, at 2015 over hele Europa kommer til at rumme store udfordringer, fordi prisen på afgrøder og mælk er på et lavt niveau. Men ved et målrettet arbejde har ledelsen og medarbejderne i både Slovakiet og Rumænien skabt forudsætningerne for, at FirstFarms A/S også kommer ud af 2015 med overskud, forklarer adm. direktør Anders H. Nørgaard.

Hans udtalelse kommer umiddelbart efter, at årsrapporten for 2014 er blevet fremlagt torsdag 26. marts 2015.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Af årsrapporten fremgår det, at FirstFarms A/S i 2014 har konsolideret sig på baggrund af sit bedste resultat i flere år.

Bedste resultat

FirstFarms A/S opnåede i 2014 en nettoomsætning på 125 millioner kroner. Det var en fremgang på 11 millioner kroner i forhold til 2013.

- Vi fik et EBIT-resultat på 19,2 millioner kroner, og dermed 8,0 millioner kroner mere end året før, konstaterer Anders H. Nørgaard.

Tilbage i 2012 havde FirstFarms A/S et EBIT-resultat på minus 27,7 millioner kroner efter en omsætning på 108 millioner kroner.

- Jeg mener, at vi nu er nået så langt i vores oprydning, at vi med rette kan se fremad med henblik på at nå nye mål, forklarer han. Ved udgangen af 2014 havde FirstFarms A/S en egenkapital på 326,7 millioner kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Styr på løbende drift

FirstFarms A/S har i 2014 haft meget fokus på at tilpasse sig de vilkår, der er gældende i både Rumænien og Slovakiet.

- Vi har også haft meget fokus på at afdække vores risici med hensyn til de svingende priser på såvel salgsafgrøder som mælk, påpeger Anders H. Nørgaard.

Derfor blev der eksempelvis i november 2014 indgået en aftale med den tyske mejerikoncern Fude + Serrahn Milchprodukte GmbH & Co. KG om afsætning af hele den slovakiske mælkeproduktion fra FirstFarms til en pris udregnet efter det, en håndfuld tyske mejerier betaler sine leverandører.

- På den måde er vi sikret fornuftige markedsvilkår, fordi aftalen desuden er uopsigelig længere tid frem, forklarer han. Det samme gælder for salgsafgrøderne, hvor der hele tiden er fokus på, hvornår det er bedst at være i markedet som sælger.