Maskinbladet, Tyskland

Ud over bagtøjet genbruges kun den trinløse Vario transmission fra den forrige Fendt 300-serie. I motorrummet på den kompakte tysker gemmer der sig nu en finsk Agco Power motor på 4,4 liter. For at overholde Tier4F emissionskravet anvendes der en DOC-katalysator og SCR-katalysator med AdBlue indsprøjtning til efterbehandling af udstødningsgassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Transmissionen er i øvrigt en 40 km/t model, hvor der i modsætning til de større modeller fra Fendt ikke skal skiftes områdegear, når der køres fra vej og ind på marken.

Den nye 300-serie kommer i modellerne 310, 311, 312 og 313 med 110 - 138 hestekræfter. De nye modeller leveres i varianterne Power og Profi. Power den billige model uden Vario-terminal og med blandt andet mekanisk betjening af hydraulikventilerne. Ud over Vario-terminalen har Profi også LS-hydraulik med en kapacitet på 110 liter/minut. Betjeningen sker fra et multifunktionshåndtag og et tastatur som på de større Fendt traktorer. Til forskel fra de større modeller er betjeningen i 300-serien ikke integreret i sædets højre armlæn men monteret i højre side af kabine.

Kabine med udsyn

300-serien kommer med en Vision Plus kabine der til forveksling ligner kabinerne på Fendt Vario 500- og 700-serie. Det vil sige en kabine hvor forruden gå helt op i taget og giver et godt udsyn til en eventuel frontlæsser. Kender vil kunne se, at der er ændret lidt i bunden af kabinen. Det er sket for at give plads til endnu større hjul på den kompakte traktor, Samtidig er akselafstanden blevet forlænget med 70 millimeter og ved præsentationen af den nye traktor blev den vist på 600/65R38 bagdæk med en diameter på 177 centimeter.

Kabinen har et glasareal på 6,2 kvadratmeter og kan leveres med enten ubrudt forrude eller delt forrude, som kan åbnes. Derudover kan den leveres med enten en stor rude eller en dør i højre side.

Ny foraksel

Den kompakte Fendt leveres enten med standard foraksel eller affjedret foraksel. Den affjedrede foraksel ligner det som kendes fra Fendt 500 og 700-serien. Med standard foraksel styres til og frakoblingen af firehjulstrækket ud fra trepunktsliftens position, mens den affjedrede aksel har sensorer som styrer til og frakoblingen af trækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Traktoren er opbygget over en halvrammekonstruktion, hvor motoren ikke er en bærende del af traktoren og hvor frontliften er monteret i rammen.

- Målet med udviklingen af den nye Fendt 300-serie var at bygge en kompakt traktor med en firecylindret motor, som overholder fremtidens emissionskrav. Fendt 300 er en letvægts traktor på 4,970 kg, som må belastes med 4,5 ton på forakslen og 7,0 ton på bagakslen, sagde Walter Wagner, der er chef for udviklingsafdelingen hos Fendt, ved præsentationen af den nye Fendt 300.

Han forventede at hoveparten af de Fendt 300, som forlader den sydtyske fabrik, bliver monteret med frontlæser, men med en velfungerende foragerautomatik, der kan rumme op til 25 sekvenser, ser han også Fendt 300 som en attraktiv traktor i marken på små og mellemstor landbrug.

300-serien fra Fendt forventes klar til salg i foråret 2015.