Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Fælles front mod madspild

Af Lmi - 6. jun. 2013 KL. 08:34

I anledning af Verdensmiljødagen lancerer FN og Nordisk Ministerråd en nordisk-baltisk annoncekonkurrence om bekæmpelse af madspild. FN's generalsekretær Ban Ki-moon, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad Selina Juul, samt Nordisk Ministerråds generalsekretær Dagfinn Høybråten gør fælles front i sagen.

Verdensmiljødagen (World Environment Day) afholdes hvert år den femte juni.

I 2013 ligger fokus på madspild, og der lanceres en nordisk-baltisk annoncekonkurrence under FN's Miljøprograms kampagne Think.Eat.Save - Reduce your Foodprint. 

Konkurrencen henvender sig til grafiske designere og handler om at udarbejde en annonce, som skaber opmærksomhed om det øgede madspild i det moderne samfund. Danske designere og grafiske ildsjæle er meget velkomne.

Førstepræmien er på 5000 Euro og finansieres af Nordisk Ministerråd. Vinderannoncen vil blive vist i hele verden som led i Think.Eat.Save-kampagnen. 

Den bliver også trykt i aviser og udstillet på messer og ved andre arrangementer rundt om i Europa.

Det er fjerde gang, at UNRIC (FN's informationscenter i Bruxelles) lancerer en designkonkurrence for både professionelle og amatører med henblik på at sætte fokus på globale spørgsmål. Denne gang kan borgere fra de nordiske lande, de baltiske lande og Nordvestrusland deltage i konkurrencen som afholdes i samarbejde med den danske NGO Stop Spild Af Mad.

Think.Eat.Save - tænk, spis og gem

Think.Eat.Save-kampagnen mod madspild ledes af FN's Miljøprogram (UNEP) i regi af FN's generalsekretærs Zero Hunger Challenge:

- Jordens nuværende befolkningstal på syv milliarder forventes at stige til ni milliarder i 2050, men antallet af sultne mennesker behøver ikke at stige. Ved at reducere madspild kan vi spare penge og ressourcer, minimere de miljømæssige konsekvenser og, hvilket er allervigtigst, bevæge os mod en verden, hvor der er mad nok til alle, siger Ban Ki-moon i sin erklæring i forbindelse med Verdensmiljødagen.

Nordisk Ministerråds generalsekretær, Dagfinn Høybråten, er enig:

- Madspild handler ikke kun om den individuelle forbruger. Det er et socialt problem. Vi skal ikke blot finde nye måder at reducere madspildet på. Vi skal også genoverveje vores syn på madspild og andre biprodukter fra landbruget og industrien. Madspild i dag er morgendagens råmaterialer, siger han.

Fodre 5000

Blandt konkurrencens dommere er danske Selina Juul, TEDx-taler, stifter af den danske forbrugerbevægelse Stop Spild Af Mad og kvinden bag 'Stop spild af mad - en kogebog med mere' samt Tristram Stuart, grundlægger af det engelske 'Feeding the 5000' initiativ, TEDx-taler og forfatter til bogen 'WASTE - Uncovering the Global Food Scandal'.

- Madspild er en verdensomspændende tragedie, som vi ikke længere kan ignorere. Men det er heldigvis en tragedie, som vi alle kan bidrage til at modvirke. Det er faktisk ret simpelt: Du skal handle! Som forbruger har du en større magt, end du tror. Det er dig, der bestemmer over dit indkøb - det er ikke dit indkøb, der bestemmer over dig. Forbrugernes magt kan forandre verden. Brug den magt, siger Selina Juul.  

Konkurrenceprisen bliver overrakt ved et stort 'Feeding the 5000'-arrangement mod madspild på Rådhuspladsen i København den fjerde oktober 2013 arrangeret af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, som er officiel Think.Eat.Save-partner. Arrangementets formål er blandt andet gratis at bespise mindst 5000 mennesker med gode overskudsfødevarer.

 

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame