På et moderne kvægbrug håndteres der hvert år i tusindvis af tons foder, og derfor suppleres frontlæsseren mange steder af enten en gummiged eller en teleskoplæsser.
Teleskoplæsserens force ligger i den lange rækkevidde og en forholdsvis beskeden egenvægt. Den kan indregistreres, og det gør den velegnet til læsning af halmballer i marken.
Hjemme på ejendommen er den uovertruffen til stabling af halm og til læsning af høje fuldfodervogne. Til gengæld er den ikke specielt egnet til at køre i ensilagestakken og til at foretage decideret jordarbejde.
Gummigedens vægt og kraftige konstruktion gør den velegnet i ensilagesiloen og til de fleste læsseopgaver. Mindre gummihjulslæssere kan dog komme til kort, når den store vertikalblander skal læsses, men her er en højtip-skovl som regel løsningen.
Geden er en rigtig slider, som er bygget til hårdt arbejde, og skal der på ejendommen af og til væltes en gammel bygning eller bygges nyt er gummigeden det rette valg.
Klædt på til landbrug
Den brugte JCB 426HT er set hos Nicolaisen & Larsen A/S i Ulfborg. Maskinen er en årgang 1999, som har gået 8.800 timer. Læsseren har hurtigskifte med hydraulisk lås, og den er desuden udstyret med en skovl på små tre kubikmeter.
På alle fire hjul er der monteret Goodyear dæk med traktormønster i dimensionen 620/75 R 26. Dækken gør læsseren velegnet til arbejdet i landbruget og specielt velegnet til at køre i ensilagestakken. Skal den til gengæld anvendes til at vælte en gammel stald, bør man nok se sig om efter en læsser med entreprenørdæk, som kan holde til at arbejde i murbrokker med skarpe kanter.
JCB 426HT er udstyret med en sekscylindret Perkins motor på 144 hestekræfter. Transmissionen er med converter og en firetrins powershift-transmission, der kan køres enten manuelt eller på automatik.
Vægten på læsseren opgiver JCB til omkring 11,5 tons.
Afløst i 2010
Her i 2010 er 426HT blevet afløst af den nye JCB 426S Agri. På den nye læsser er effekten øget til 165 hestekræfter, og transmissionen har nu seks powershift trin. Det gør det lettere at finde det rigtige gear til arbejdsopgaven.
I kabinen er aircondition blevet standardudstyr, og tredje og fjerde hydraulikfunktion på læsseren betjenes nu fra joysticket. Den brugte model har kun et enkelt udtag, som betjenes med et håndtag ved siden af joysticket.
Løftehøjden er også blevet øget, og hvor aflæsningshøjden på den brugte maskine er 3,55 meter, er den på den nye model hele 4,20 meter. Endelig har den nye Agri model også vendbare kølervinger, der automatisk sørger for at holde maskinens kølere fri for eksempelvis halm og tørt græs.
Slør kan repareres men det koster
Slør i selve læsseren og i drejeleddet på den knækstyrede maskine kan let repareres, hvis det det sker inden bøsningerne er slidt igennem. Men nye bøsninger og bolte koster, og derfor bør det indgå i vurderingen af den brugte maskine, siger Dennis Faurby, salgschef hos Nicolaisen og Larsen A/S.
Uanset hvor godt maskinen smøres, vil der efterhånden opstå slør ved bøsninger og bolte. Afhængig af hvem der kører gummigeden, og hvad den anvendes til, har brugere vidt forskellige tærskler for, hvor meget slør der kan tolereres.
Landmænd hører generelt ikke til den kritiske gruppe, men hvis ikke maskinen skal slides helt ned, er der grænser for, hvor meget slør der kan accepteres.
- Kunder til godt brugte og billige læssemaskiner er ofte af den opfattelse, at udskiftning af bøsninger og bolte er noget man sagtens salv kan klare. Det kan man også, hvis det sker i tide, og inden der er slitage på selve maskinen. Samtidig skal man være klar over, at et sæt nye bøsninger og bolte til en mellemstor læssemaskine ikke er en ubetydelig udgift, siger Dennis Faurby.
- Kun regelmæssig smøring kan minimere slitagen på bolte og bøsninger. Men specielt i landbruget er gummigeden ofte en allemandsmaskine, som bliver anvendt til en lang række formål og uden fast chauffør, som tager sig af maskinens vedligehold, fortsætter Dennis Faurby.
- Her er et centralsmøreranlæg virkelig på sin plads, men man skal blot være opmærksom på, at eksempelvis kardanled ikke kan smøres automatisk. Derfor bør der indføres faste rutiner med smøring og olieskift. Er det ikke muligt, kan der med fordel laves en serviceaftale på maskinen, tilføjer Preben Pedersen, teknisk koordinator hos Nicolaisen og Larsen.
Start motoren og prøv gearene
For at afprøve den brugte maskine anbefaler Preben Pedersen at starte motoren. Man skal se, om den springer i gang, eller den er vanskelig at starte og står og ryger, når den går i tomgang.
- Grunden til at den kan være vanskelig at starte, kan være noget så banalt, som at den trænger til enten et nyt luftfilter eller nye brændstoffiltre. Ryster og ryger den, når den startes, er det tegn på, at motoren ikke er korrekt justeret, siger Preben Pedersen, der også anbefaler at kikke efter oliespild under maskinen.
- For at afprøve transmissionen sættes maskinen i højeste gear, mens olien endnu er kold. Her skal maskinen kunne sætte i gang og være i stand til at slæbe sig selv. Hvis ikke - indikerer det, at converteren ikke har det alt for godt, og at den er på vej mod udskiftning.
- Er der mulighed for det, er det en god ide at køre en tur på maskinen. Føl hvordan gearskiftet fungerer, både når der skiftes manuelt, og når automatikken skifter gear, siger Dennis Faurby.
Træk oliepinden
Salgschefen anbefaler ligeledes at trække oliepinden og se på motorolien.
- Se efter om olien er noget, der har været skiftet for nyligt, eller om der er spor efter kondensvand i olien. Selv efter relativt mange timer skal en stor industrimotor lyde sund, og ved at lytte efter mislyde i motor og transmissionen kan man som regel afgøre, om tingene fungerer, siger Dennis Faurby.
- Er kabinen fyldt med skidt og møg i bunden, og ser luftfiltret ikke ud til at have været skiftet i årevis, så bør man måske overveje en ekstra gang, om prisen og læsserens tilstand svarer til hinanden, siger Preben Pedersen og tilføjer, at det er vigtigt at undersøge, om den brugte gummiged faktisk kan løfte højt nok til de opgaver, som den skal kunne udføre.
Tekniske specifikationer JCB 426HT
Motortype Perkins
Effekt hk/kW 144/108
Transmission Powershift og converter
Antal trin 4
Egenvægt kg 11.115
Løftehøjde m 3,55
Akselafstand m 3,00
Højde m 3,16
Skovl m³ 2,8
Årgang 1999
Antal timer 8.800
Pris kr. 220.000
O&K 10.5
Læsseren leveres med skovl plus pallegafler. Den er desuden udstyret med elektronisk vægt. Transmissionen er hydrostatisk og med to gear. Læsseren er til slag hos Stenderup A/S
Motortype Perkins
Effekt kW 52
Transmission Hydrostatisk
Antal trin 2
Egenvægt kg 6.500
Akselafstand m 2,35
Højde m 2,72
Skovl m³ 1,0
Årgang 2002
Antal timer 1.723
Pris kr. 238.000
Schaeff 853
Læsseren har hydraulisk hurtigskifte og er desuden udstyret med tredje udtag til eventuel klo. Transmissionen er hydrostatisk og den er udstyret med landbrugsdæk. Maskinen er til salg hos Maskinpartner A/S.
Motortype Perkins
Effekt hk 80
Transmission Hydrostatisk
Egenvægt kg 6.300
Løftehøjde m 3,46
Skovl m³ 1,1
Årgang 2.000
Antal timer 6.000
Pris kr. 198.000
Lingong LG930
Læsseren leveres med skovl, pallegafler og halmspyd. Den er monteret med landbrugsdæk i dimensionen 600/55x26,5. Maskinen er til salg hos Præstbro Maskiner A/S
Motortype Cummins
Effekt hk 145
Dækmontering 600/55x26,5
Egenvægt kg 10.300
Årgang 2005
Antal timer 1.050
Pris kr. 199.900