Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Egen trinløs transmission giver fleksibilitet

Af Morten Damsgaard - 6. mar. 2019 KL. 07:38

  • ww328120_1

McCormick stiler efter at producere mellem 70 og 80 procent af traktoren in-house - også den avanceret trinløs transmission.

Maskinbladet, Italien: McCormick har en lang historie med at producerer en lang række komponenter til producentens traktorer in-house. Faktisk produceres 70 til 80 procent af traktoren på egne fabrikker, som alle er lokaliseret inden for en radius af 20 kilometer fra hovedsædet i Fabrrico i det nordlige Italien.

- Når det kommer til trinløse transmissioner, køber vi dem hos en underleverandør. På X7-serien og X8-serien, som topper ved 310 hestekræfter, er det tyske ZF, som er underleverandør af den trinløse tranmission, fortæller Federico Gruppioni, produktchef for mellemklasse-traktorer hos McCormick.

rich-media-1
Federico Gruppioni er produktchef hos McCormick for mellemklasse-traktorerne og han fortæller, at det har taget fem år at udvikle den trinløse transmission, helt fra nulpunktet.

Men på X6-serien er det McCormick selv, som både producerer og har udviklet den trinløse transmission.

Udviklet fra nulpunktet

- Det har taget os fem år at udvikle transmissionen, og det er vi ret godt tilfredse med, da det faktisk er sket helt fra nulpunktet, fortæller Federico Gruppioni.

Transmissions opbygningen er ligesom langt de fleste trinløse transmissioner:

Kraften fra motoren deles op i to linjer i et planetgear: en mekanisk del og en hydraulisk del, som begge har forbindelse til traktorens baghjul. I den hydrauliske del sidder der en hydrostat, som vinkles og dermed bestemmer, hvor mange omdrejninger, der skal sendes igennem den hydrauliske og den mekaniske del af transmissionen.

Ofte har man delt gearing op i et par område-gear, som skiftes automatisk, eller mekanisk fra kabinen.

- Vi har valgt at have tre områder fremad, og to områder i bakgear, fortæller Federico Gruppioni. Områderne skiftes automatisk, og grunden til denne løsning er, at man på den måde i fremadgående gear har en langt større effektoverførsel igennem en større del mekanisk overførsel af effekten.

- Vi kører 70 til 80 procent mekanisk effektoverførsel, mens hydrostaten varetager 20 til 30 procent af effektoverførselen. Det giver en høj udnyttelses grad, da det er mere økonomisk at overfører effekten mekanisk end hydraulisk, fortæller den italienske produktchef.

rich-media-2
Indretningen i den trinløse X6 minder tildels om indretningen i de større X7 og X8-serie. Armlænet er dog smallere, men den 12 tommer DSM-terminal er identisk med de øvrige modeller. Her er den dog monteret til højre for chaufføren, for at tage mindre udsyn fremad på traktoren.

Vendegearet sker udelukkende i den hydrauliske del, og det giver en roligere igangsætning og skift af kørselsretning:

- Når der køres med eksempelvis frontlæsser, er det vigtigt at have et roligt skift af kørselsretning, og det synes jeg bestemt der er lykkes for os.

Giver fleksibilitet

Men hvorfor egentligt udvikle sin egen trinløse transmission? McCormick køber jo transmissionerne til X7 og X8-serien hos tyske ZF - det var jo også en mulighed i X6.4-serien.

- Det handler i meget høj grad om fleksibilitet, fortæller Antonio Salvaterra, marketingsdirektør hos Argo Tractors, som er producenten bag både McCormick og Landini.

rich-media-3
Antonio Salvaterra fortæller, at det giver god mening selv at have udvikling og produktion af egen trinløs transmission.

- Hvis vi vil ændre noget i betjeningen, software, hardware eller lignende, så er det meget lettere at gøre, når vi selv har hundred procent kontrol over hele forløbet, fortæller han.

- Vi har i forvejen en lang tradition for at producere øvrige transmissioner - både powershift og traditionelle gearkasser, så vi har ikke været ude og investere i store produktionsanlæg for at komme igang med produktionen.


Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame