Det bliver et nyt og anderledes dyrskue, der kommer til at løbe af stablen i Horsens til sommer med friske initiativer som madmarked og et stort børneland på programmet.

Foreningen bag dyrskuet, Land & By ØSTjylland, har holdt generalforsamling, og her var der opbakning til den nye profil for dyrskuet, som bestyrelsen fremlagde. Det blev samtidig besluttet, at navnet fremover er Horsens Dyrskue & Madmarked. Begivenheden finder sted den 14. og 15. juni 2019.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har mange dyre- og standudstillere, som trofast bakker op om dyrskuet, og det er fortsat udgangspunktet for det hele. Dyrskuet vil stadig være stedet, hvor man kan komme og nyde synet af dyrene, se på maskiner og gå på udstilling. Men der skal mere til. Vi har brug for fornyelse, nytænkning og en skarpere profil, hvis vi skal have flere mennesker ud på pladsen, konstaterer formanden for dyrskueforeningen, Peter Søgaard Mortensen.

- Derfor har vi også ansat Mette Hein som udviklingskonsulent og projektleder, og hun medtager bl.a. erfaringer fra Food Festival i Aarhus.

Jyllands store fødevareevent

Som en del af dyrskuet holdes et stort professionelt madmarked med gode danske kvalitetsråvarer og lækre specialiteter.

- Det skal være et madmarked med en masse lækre fødevarer og alt godt, hvad såvel lokale som nationale fødevareproducenter har at byde på. Kun fantasien sætter grænser. Visionen er, at vi skal være blandt de førende fødevareevents i Jylland, der har til formål at skabe en positiv mødeplads mellem land og by, siger Mette Hein.

- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi tænker stort på dette område. Vi tror på, at vi rammer noget i tiden ved at sætte fokus på de gode danske fødevarer og spændende specialiteter. Det er et fokus, der vil ramme rigtigt mange mennesker, og det går godt i tråd med dyrskuets oprindelige tankegang om fødevareproduktion og fortællingen om alt det, landbruget kan levere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mette Hein indbyder gårdbutikker og fødevareproducenter til samarbejde, og hun håber, at de ser muligheden for at være med til at skabe det nye madmarked i Horsens.

Børneland med læring

Et andet nyt tiltag bliver et stort børneområde med forskellige spændende legemuligheder og aktiviteter for børn. Som erstatning for Tivoli bliver det i højere grad baseret på oplevelser med dyr og mad samt muligheden for at prøve ting og bruge fantasien.

Der bliver forskellige aktiviteter, konkurrencer og andet, hvor børnene kan udfolde sig frit.

- Horsens Dyrskue & Madmarked skal være et sted, hvor der venter spændende, sjove og lærerige oplevelser for børnene. Et sted hvor man kan hygge sig, slappe af, lære, undres og begejstres. Og de tanker vil vi gerne bygge ind i det planlagte børneområde. På den måde håber vi, at mange børnefamilier får lyst til at besøge os ude på pladsen, siger Peter Søgaard Mortensen.

Mere for landmanden

Samtidig med de forskellige aktiviteter for bybefolkning og børnefamilier vil dyrskuet også opgradere indholdet for den professionelle landmand, der gerne vil have aktuel faglig viden med hjem fra dyrskuet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi vil have flere faglige indslag og udstillinger, både inden for planteavl, kvægbrug og svinebrug, fremhæver Peter Søgaard Mortensen og tilføjer, at der således oprustes på flere fronter.

Positiv lokal opbakning

Formanden understreger, at de nye strategier og målsætninger kræver en stor indsats, da der skal bygges et helt nyt folkeligt kulturarrangement op.

- Men vi har sat en retning, og vi arbejder målrettet på at føre de nye tiltag ud i livet. Vi har en god opbakning fra områdets landboforeninger og fra rådgivningsselskabet LMO. Vi har også et rigtigt godt samarbejde med Horsens Kommune, hvor vi har en god dialog om arrangementet. Det er utroligt værdifuldt for os med denne opbakning.

- Vi arbejder på at gøre Horsens Dyrskue & Madmarked kendt i hele Jylland, så derfor venter der os også en stor indsats med at udbrede kendskabet, siger Mette Hein og Peter Søgaard Mortensen.