Hvad sker der, hvis man tager en sekscylindret dieselmotor ud og erstatter den med en firecylindret motor, der kører på gas?

Svaret er en traktor, der ikke bare er ekstremt miljøvenlig, men også er mere effektiv og mere brændstofbesparende end normalt. Prikken over i?et er, at brændstoffet i form af gas, som fyldes på traktoren, koster under det halve af det brændstof, vi fylder på traktorer i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Østrigske Steyr, der er en del af den store CNH-familie, er netop klar med sådan en traktor.

Traktoren hedder Steyr 4135 Profi Natural Power. Den kører normalt med en 6,7 liters, sekscylindret diesel motor. Denne motor er dog taget ud og erstattet af en 3,0 liters firecylindret CNG-motor fra Fiat Power Train. CNG står for Compressed Natural Gas. Derfor er diesel- og AdBlue-tankene også blevet ryddet til fordel for i alt ni tanke til gas.

Tre af tankene til gas ligger bag førerhuset. To af dem langs med hver bagstolpe og en tank i taget over bagruden. De resterende syv tanke er placeret under kabinen på hver side af motoren.

Kapacitet til 300 liter gas i tankene.

Alle tanke er under et højt tryk for at sikre, at den korrekte forbrænding i motoren kan finde sted.

Til trods for at der sidder en mindre motor i traktoren, så opretholder den stadig den effekt i forhold til dieselmotoren. Ja, faktisk har den fået lidt mere effekt. Dette er sket til trods for, at dieselmotoren både har større slagvolumen samt to cylinder mere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At vi kan opretholde samme effekt og mere til, skyldes den højere virkningsgrad der findes i biogassen. Derfor er CNG-motoren meget mere effektiv end dieselmotoren, forklarer Helmut Mondl, som er salgssupporter for Steyr og Case IH i Europa.

Den nye motor yder 136 hestekræfter ved nominelle omdrejninger og 143 hestekræfter ved maksimal effekt. Den har et moment på 350 newtonmeter og kan tage hele 3.500 omdrejninger i minuttet.

- Derfor har der også været nogle tilpasninger, før motoren kunne passe til den powershift-transmission, der lagde i den ?tidligere? traktor.

Vi har løst problemet med de høje omdrejningstal ved at indsætte en såkaldt dropbox mellem motor og transmission. Denne dropbox nedsætter omdrejningstallet ind i transmissionen til maksimalt 2.200 omdrejninger i minuttet, fortæller Helmut Mondl.

Teknologi med rigtig mange muligheder

De miljømæssige aspekter i denne teknologi er i den grad bæredygtige, vurderer Steyr. Og virksomheden forventer inden for en kort årrække at ville kunne sætte systemet i serieproduktion - både på traktorer fra Steyr og Case IH.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At vi kan brænde biogas af i traktoren i stedet for diesel har mange gode fordele. Metan, som er en af udstødningsgasserne fra biogassen, er det brændstof, der har det laveste kulstofindhold, og ved forbrændingen vil der også være et langt mindre udslip af emissioner, hvor især partikler vil blive nedsat med hele 99 procent, forklarer Helmut Mondl.

- En stor sidegevinst ved at køre på gas er, at landmanden selv kan producere det brændstof, traktoren kører på i form af biogas. Det vil give en bæredygtig produktion, og derfor er der store interesser i at udvikle denne teknologi, mener Helmut Mondl.