SLOVAKIET: Når man har flere traktorer i maskinhuset, som årligt kører langt over 2.000 timer, så får man en god ide om, hvad maskinomkostninger er for en størrelse.

- Noget af det som virkelig har givet os en øjenåbner er, at der faktisk ikke er den store økonomiske fordel i at køre med nye traktorer med få timer, end brugte på op til 30.000 timer, fortæller Ole Hjelm, dansk driftsleder på den danskejede bedrift Dan Slovakia Agrar i Slovakiet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos den danske bedrift i Slovakiet holder man øje med alle omkostninger til de enkelte traktorer og maskiner. Flere af traktorerne i maskinhuset har for længst rundet de 20.000 timer, og en enkelt rammer snart 30.000 timer.

Traktoren på knap 30.000 timer er en John Deere 8520 fra 2002 som har kostet knap 90 kroner pr. kørt time i vedligehold set over de sidste fem år

- De 90 kroner dækker alt fra forsikring, afskrivning, service, reservedele, men det dækker ikke diesel samt løn til chaufføren, fortæller Ole Hjelm, som drager en interessant sammenligning:

- En af vores nyere John Deere 8335R fra 2014 har også kostet 90 kroner pr. kørt time med lidt over 7.000 timer på klokken.

- Naturligvis er der nogle traktorer, der skiller sig ud, men generelt er der ikke en ret stor gevinst ved at købe en ny traktor frem for en brugt, da vedligeholdsesomkostningerne er det samme. En ældre traktor går måske oftere i stykker, men delene er billigere, hvorimod delene til en nyere traktor ofte er meget dyrere, og der er ofte flere ting, som kan gå i stykker på en ny traktor kontra en ældre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Husk diesel

Ole Hjelm mener, at hans regnestykker kan trækkes direkte over på traktorer i Danmark.

- Reservedele til John Deere-traktorer i Slovakiet koster det samme som i Danmark. Timeprisen er dog væsentligt billigere til mekanikeren i Slovakiet end i Danmark.

- Dieselolie er heller ikke regnet ind i regnestykket, og her skal man måske ikke glemme, at de nye traktorer givetvis vil bruge mindre diesel, end de ældre, fortæller Ole Hjelm, og påpeger under efterårspløjningen, hvor der på stiv lerjord, var en forskel på fem liter pr. hektar mellem en ældre 8520 med ploven og en nyere 8335R med samme størrelse plov.

- Vi har dog også set, at forskellen var langt mindre på den lettere sandjord.

Ole Hjelm påpeger også, at man med nyere traktorer får den nyeste teknik i marken med eksempelvis autostyring og behageligere komfort for chaufføren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Faste maskiner

Den danske driftsleder bemærker dog, at han kan se, at vedligeholdelsesomkostningerne falder på de traktorer, som har fast chauffør.

- Vi har en John Deere 8220 på knap 20.000 timer fra 2005, som har kostet 55 kroner pr. kørt time i vedligehold. Den faste chauffør kaldes 'Elvis', og han er ekstrem god ved traktoren. Han pudser og plejer den, som var det hans sportsvogn, og det er noget, vi kan se på vedligeholdelsesomkostningerne - der bliver taget hånd om tingene i tide.

- Derfor er det en klar anbefaling, at chaufførerne får deres egne maskiner, som de har ansvaret for - at placere et ansvar hos chaufførerne er godt givet ud, og noget vi kan aflæse direkte på driftsomkostningerne.

Opbakning og service

Hos Dan Slovakia Agrar råder man over 15 traktorer samt én mejetærsker og seks lastbiler foruden teleskoplæssere og en enkelt gummiged.

Traktorparken består kun af John Deere, og mejetærskeren er også en John Deere.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har ikke grønt blod i årene, men de mange John Deere skyldes ren og skær et højt serviceniveau fra forhandleren. John Deere er de eneste, som har vist, at de kan komme inden for to timer ved nedbrud, og få maskineriet til at køre igen, og det er vigtigt når vi kører så mange timer, som vi gør, fortæller Ole Hjelm.

Han fortæller, at selvom bedriften er danskejet, så gør de meget ud af at købe maskinerne lokalt.

- Det giver også den bedste opbakning fra forhandleren, at de kan servicere de maskiner, som de selv har solgt. Dog købte jeg fire brugte John Deere i Danmark for nogle år siden, og det skyldes udelukkende, at forhandlerne i Slovakiet ikke kunne skaffe de brugte traktorer, som vi søgte, fortæller Ole Hjelm og bemærker, at de brugte traktorer som blev købt i Danmark var 'pensioneret' efter danske forhold:

- De havde kørt knap 10.000 timer - men de fortsætter da med at køre her hver dag uden de store problemer, fortæller Ole Hjelm.