Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Dohrman: Tilskudscirkus til miljøteknik

Af Jørn Dohrmann, Medlem Europa-Parlamentet for DF, Drenderupvej 30, Vamdrup - 10. okt. 2017 KL. 15:56

Støtte, hvor man tager penge fra landmænd og putter dem i kasser, hvor de så senere kan søge, er en uskik - lyder det fra Jørn Dohrman (DF).

Tilskud er noget, en hvis herre har skabt, for tilskud vil altid skulle tildeles - og hvem er det lige, der lever godt at det? Et bud kunne være konsulenter og embedsmænd.

Når man i det hellige miljøs navn tager penge fra primærlandbruget og sender pengene tilbage til de heldige landmænd, der bliver udvalgt som støtteberettigede, er der således et svind, der bestemt ikke gavner nogen.

Det er da bedre at lade pengene blive i søjle et, direkte støtte, så landmændene får pengene den vej.

Støtteordningen favoriserer tilsyneladende også de meget store landbrug, hvilket heller ikke virker hensigtsmæssigt. Miljøet er jo ligeglad med størrelsen af landbruget. En demokratisering af støtteordningen er som minimum på sin plads.

Samtidig kan støtte betyde, at udstyret stiger i pris, da rentabiliteten ændrer sig, når der kommer støtte. Støtte kan få nogle til at blive "kreative", og det gælder måske især i andre EU-lande. Den slags historier skader landbruget.

Så generelt er støtte, hvor man reelt jo blot tager penge fra landmændene og putter dem i kasser, hvor de så senere kan søge - en uskik, der helt burde fjernes.

Danske landmænd er nemlig både dygtige og miljøvenlige, og de kan sagtens konkurrere på det europæiske marked og på verdensmarkedet, hvis de får ens rammebetingelser.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame