Maskinbladet har forelagt historien om Max Vads høst og den kritik, han sender afsted, for DLG, der ikke ønsker at kommentere den konkrete sag i pressen. Maskinbladet har sendt følgende spørgsmål til DLG:

Hvordan kan en landmand være sikker på, at han får den rette vurdering af sine afgrøder - og dermed den rette betaling - af DLG?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvilke klagemuligheder har en landmand, hvis han er utilfreds med vurderingen af afgrøderne?

Hvor ofte oplever DLG, at der bliver klaget over vurderingen af afregningen for afgrøderne?

Hvorfor benytter DLG ikke en uafhængig til at tage prøver af afgrøderne, som Max Vad foreslår?

DLG har sendt dette samlede svar på de fire spørgsmål:

- DLG lever af kunderne, og kundernes tillid er altafgørende for os. For fuld åbenhed om DLG's metoder offentliggør vi derfor høstbetingelserne forud for hver høst. De kan bl.a. læses på vores hjemmeside. Vi følger alle procedurer nøje, så kunderne aldrig er i tvivl om validiteten og objektiviteten af vores analyser.

Artiklen fortsætter efter annoncen

For at sikre korrekt afregning indvejes hvert læs på en godkendt brovægt, ligesom der fra hvert læs udtages en repræsentativ prøve. Kunden kan overvære prøveudtagningen, og prøven sendes dernæst til kontrol på et af DLG's kornlaboratorier. Afregningen sker på basis af resultatet fra denne analyse. Vi gør en stor indsats for at sikre ensartede analyseresultater, og vi investerer betydelige ressourcer i vores laboratorier.

Som en ekstra sikkerhed for kunden opbevarer DLG en kontrolprøve i mindst 14 dage efter, at kunden har modtaget det endelige resultat. Skulle en kunde ønske det, kan han bede om at få indsendt prøven til ny analyse ved et eksternt laboratorium, og resultatet herfra vil så danne basis for afregningen, skriver kommunikationschef i DLG, Jes Randrup, i en email til Maskinbladet.