DLG udbygger nu sin position på det franske marked med en ny fabrik til produktion af kvægmineraler - et 50-50 joint-venture med den franske fødevare- og grovvarekoncern, Agrial, som DLG siden sidste år har haft et strategisk partnerskab med.

Agrial er dybt engageret i fransk mælkeproduktion og har betydelige markedsandele i Normandiet og Bretagne, der er et af de vigtigste områder for landets mejeriindustri. Agrial vil efter en planlagt fusion med landbrugsselskabet Eurial stå for godt 10 pct. af Frankrigs samlede mælkeproduktion, i alt 2,7 milliarder liter mælk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er et stort gennembrud for DLGs vitamin- og mineralforretning. Sammen med et af Frankrigs største landbrugsselskaber, Agrial, vil vi kunne levere specialiserede kvægmineraler i Normandiet og Bretagne, der udgør hjertet i den franske mælkeproduktion, siger Kristian Hundebøll, koncernchef i DLG.

Han ser store perspektiver i at øge fodfæstet i Frankrig ? Europas vigtigste landbrugsnation.

- Det er et meget spændende samarbejde med betydelige fremtidsperspektiver. Vi kommer i første omgang med en eftertragtet viden inden for produktion af mineraler, men hverken vi eller Agrial er blinde for kombinationen af deres rækkevidde og vores ekspertise og høje optimeringsgrad inden for grovvaresektoren generelt, siger Kristian Hundebøll.

DLG vil via sit franske datterselskab, Calcialiment, sammen med Agrial investere 11 millioner euro i fabrikken, der vil få en kapacitet på 50.000 tons årligt. Byggeriet ventes at begynde i sensommeren med produktionsstart i september 2017 og produktion på fuld kapacitet i januar 2018.

DLG og Agrial forventer at fabrikken vil kunne levere bedre produkter, end der i dag findes på det franske marked for kvægmineraler, ligesom Agrial forventer at trække på DLG?s ekspertise til at kunne levere en bedre service til sine medlemmer og kunder via det nye joint-venture.