Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Direktør: Skindmarkedet er umætteligt

Af hlj - 14. dec. 2012 KL. 13:53

Et minkskind kostede i gennemsnit 582 kroner på december-auktionen. Der blev solgt for knap en milliard kroner.

De danske pelsdyravlere har taget hul på en ny sæson med december-auktionens tre-dages pelssalg. Markedet fortsatte den opadgående trend fra salgssæsonen 2011-2012 med en prisstigning på 12 procent og en gennemsnitspris på 582 kr. på minkskind.

Der er solgt 1,5 millioner minkskind, og auktionsomsætningen nåede 947 millioner kr.

- Efter 20 år i branchen kan jeg stadig blive overrasket over udviklingen på pelsmarkedet. Vi forventede en god auktion, men så stor en prisstigning havde jeg ikke set komme. Det viser, at markedet i øjeblikket er nærmest umætteligt, siger administrerende direktør Torben Nielsen, Kopenhagen Fur.

Et godt år venter

December-auktionen er den første af fem auktioner i sæsonen 2012-2013, hvor det samlede minkudbud ventes at runde 21 millioner skind. Med den solide sæsonstart er der lagt op til endnu et godt år for de danske minkavlere.

- Man skulle jo så forvente, at den danske minkproduktion ville være stærkt stigende og dermed afspejle den meget stærke efterspørgsel, men desværre har myndighederne været uendeligt langsomme i deres sagsbehandling af udvidelsessager, siger Torben Nielsen.

- Regeringens seneste prognose for økonomien viser et stort behov for vækst nu. Hvis fødevareministeren og miljøministeren sammen kunne få sat skub i tingene, så kunne minkavl i endnu højere grad være med til at sikre vores velstand, siger direktøren for Kopenhagen Fur.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame