I starten af 2018 lancerede Danish Agro en digitaliseringsstrategi, hvor digitale værktøjer til landbruget blev gjort til et strategisk fokusområde for koncernen.

Allerede i foråret 2018 blev der med afsæt i strategien købt 10 procent af virksomheden Fieldsense, der udvikler digitale løsninger til landbruget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Fieldsense har været et rigtig godt køb for Danish Agro. I løbet af 2018 har vi sammen med Fieldsense været med til at lancere virksomhedens vejrstation i Danmark. Den giver, for få penge, landmanden en række vejr- og klimadata, som giver ham et bedre beslutningsgrundlag i hverdagen. Fieldsense udvikler derudover løbende på en it-platform, der via analyse af satellitdata for eksempel kan hjælpe med optimal gødningstildeling. Målet er på sigt at udvikle løsninger, så analyser på tværs af satellit- og vejrdata kan advare landmænd, så de tidligt kan sætte ind mod for eksempel skadedyr og sygdomme. Udviklingen af de digitale løsninger sker i et tæt samarbejde mellem landmænd, specialister hos både Fieldsense og Danish Agros. Vi ser et stort potentiale i de digitale løsninger for de landmænd, vi handler med, siger Henning Haahr, koncernchef i Danish Agro.

Grisefokus

Ud over samarbejdet med Fieldsense har Danish Agro udviklet på en række andre digitale værktøjer og platforme til landbruget. I 2018 blev Grisefokus lanceret, som er en paraply af digitale værktøjer, der blandt andet via vejning af grisene skal hjælpe til en bedre økonomi på bedrifterne.

- Grisefokus hjælper landmanden med at gennemføre en effektiv foderstrategi, idet systematisk vejning af grisene synliggør, hvornår det er optimalt at skifte foder, baseret på grisenes størrelse. På denne måde hjælper værktøjerne til at sikre et bedre afkast på landmandens investeringer i foder, fremhæver Danish Agro.

Kunde-app

- Derudover blev Danish Agros kundeapp videreudviklet, så det er gjort nemmere for vores kunder på alle tidspunkter af døgnet at bestille eksempelvis foder, olie og farm supply, samtidig med at de kan få et overblik over deres kontrakter. Vi har i 2018 desuden etableret et prøvesystem, hvor vores kunder online kan se deres kornbeholdning og kvaliteten heraf, fortæller Henning Haahr.

- Landbrugssektoren befinder sig i en teknologisk udvikling, der går stærkt, og som skaber nye, spændende muligheder for den enkelte landmand. Det er en udvikling, der har potentialet til at skabe øget værditilvækst i landbruget, sikre bedre udbytter, større udnyttelse af råvarer samt fordele for miljøet, siger Henning Haahr.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Gennem fokus på digitalisering ønsker Danish Agro-koncernen at tage et ansvar i forhold til, at sikre, at digitaliseringens mange muligheder kan gøre en positiv forskel for den enkelte landmand. Vi har ikke alle svarene, men vi vil aktivt - sammen med landmændene - udvikle løsninger, der skaber store fordele for alle landmænd, siger han.

Spændende fremtid

- Jeg drømmer for eksempel om, at vejrdata kan kobles sammen med landmandens telefon, så han ikke bliver vækket for at stå tidligt op og sprøjte, hvis vindforholdene alligevel ikke er til det, siger Henning Haahr med et smil på læben.

- Vi vil også gerne udvikle systemer, som kan forudsige svampetryk med videre og systemer, som kan sikre en bedre udnyttelse af de muligheder, der er i maskinerne. Vi vil gerne medvirke til at udvikle én platform, som kan bruges til mange ting, siger Henning Haahr.

- Vi arbejder også tæt sammen med de testpiloter, som arbejder sammen med regeringen, og vi ser en stor fordel i den videre udvikling, at vi er verdens største kunde hos Claas. Vi bliver virkelig hørt, siger Henning Haahr.

Hans holdning er, at de mange data, som efterhånden dannes i landbruget, tilhører landmanden for dermed at høste det optimale udbytte af de digitale muligheder - også i staldene.