Deutz-Fahr løfter nu sløret for de nye mejetærskere, som præsenteres på Agritechnica i Hannover november. Ifølge Thomas Birkballe fra HCP Danmark A/S er maskinerne allerede givet fri til salg. Der er tale om en helt ny serie mejetærskere under navnet Deutz-Fahr C9000.

Deutz-Fahr C9000 får kræfterne fra en 7,8 liters Deutz TCD L6 T4i motor, der arbejder med SCR-teknologien. De 334 eller 395 hestekræfter omsættes via transmissioner på begge sider af motoren til arbejds- og trækkraft. Nyheden fås med bælter, hvis der er behov for det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle modeller har et High Capacity skærebord i op til 30". De er udrustede med Schumacher Easy Cut II systemet, hvor hvert andet knivblad sidder "omvendt" og giver både et rent snit og gør eventuel udskiftning af knive hurtig

De nye maskiner har fået Extra Feeding, et system som sidder ved elevatoråbningen og sammen med elevatoren sørger for, at materialet fra skærebordet flyder hurtigt og jævnt op til tærskeværket. Det optimerer tærskearbejdet og sparer energi. En segmenteret bro - Maxi-Crop - med mulighed for at arbejde med tre forskellige soldstørrelser er også en af nyhederne i forhold til tidligere modeller. Den skulle ifølge Deutz-Fahr resultere i renere færdigvare og minimal beskadigelse af frø/korn. En ny tømmesnegl på seks meter er også at finde på den nye model.

Klar til autostyring

C9000-serien er forberedt for autostyring.

   - Det er nu engang den vej udviklingen går, og derfor er det godt, at vi er klar til at levere det kunderne ønsker, siger produktchef hos HCP, Kristian Dalum.

- Der er power i motorrummet, et skærebord/elevatorsystem, der kan flytte noget og et tærskeværk med enorm kapacitet, så piloterne kan køre forholdsvist stærkt, og med autostyring kan de også køre præcist - plus-minus to centimeter, siger Kristian Dalum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Serien omfatter fire modeller, nemlig C9205 TS og C9206 TS med fem eller seks store rystere og C9205 TSB og C9206 TSB. De største fås i en "Hill-model", der er forberedt for kørsel i kuperet terræn. De har en aktiv undervogn, der forsøger at kompensere for hældninger både på langs og på tværs af køreretningen. Skulle begge dele forekomme på samme tid, prioriterer det intelligente system at rette op på sidehældningen, som har størst betydning for resultatet. Hældninger på op til 20 procent i længderetningen og seks procent på tværs af kørselsretningen opfanges og kompenseres af systemet.

Giugiaro-design 

Deutz-Fahr har fortsat samarbejdet med Giugiaro Design, der nu både har sat et tydeligt præg på de nye traktorserier og været inde over de nye mejetærskere. Giugiaros præg ses tydeligt på mejetærskerne som helhed og i kabinen i særdeleshed, hvor ergonomi, instrumentering, materialevalget og de afdæmpede farver giver et behageligt indtryk. I den nye kabine er der gjort meget ud af komforten, så piloten kan køre mange timer uden at blive træt og lave fejl.

Giugiaro Design er et af Italiens førende designstudier og løser også designopgaver for nogle af verdens store bilmærker.