Ved total adskillelse af en Claas Axion 920 med 3.500 timers hård arbejde i blandt andet stenbrud, og på tyske og franske maskinstationer med hård jordbearbejdning og gyllekørsel, er traktoren nu blevet adskilt i atomer. Sammen med specialister fra leverandører af motor, transmission og bagtøj kigger vi nærmere på det eventuelle slid, som kan måles på de enkelte komponenter efter 3.500 timer.

Vi er nu kommet til bagtøjet på Claas Axion 900-serien, som bliver produceret af den franske producent Gima, som er ejet dels af Claas og dels af Agco (Massey Ferguson).

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved adskillelse kunne man se på differentialet, at spids- og kronhjulet havde spor fra brug, men ikke ud over det sædvanlige

- Tænderne har været meget ensartet i indgreb, og man kan endda stadig se belægningen på tænderne på spidshjulet, forklarer Pascal Ladriere fra Gimas udviklingsafdeling.

- Belægningerne på differentialespærren ser også stadig pæne ud: Spærren har nok ikke været så meget i brug, ellers ville man kunne se mere, som for eksempel misfarvninger på belægningen eller ophænget.

Transport er hårdt

Det, man straks lagde mærke til, var lette overflademisfarvninger på de våde skivebremser.

- Det er tydeligt at se, at traktoren til sidst arbejdede med transport, forklarer Pascal Ladriere fra Gimas udviklingsafdeling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Misfarvningerne på bremserne er ikke særligt alvorlige, da der ikke er nogen skrammer eller furer.

- Skiverne har hele tiden kørt rundt, og der er kun tale om små termiske belastninger. De er opstået der, hvor materialet på bremseskiverne er noget tyndere, som er ved olieboringerne, der sørger for kølingen, påpeger Pascal Ladriere.

Han fortæller, at der har været en tilstrækkelig køling, ellers ville papirbelægningen på de våde bremseskiver være revet i stykker.

- Vi har også fundet små misfarvninger på PTO-koblingen. Der er sikkert en chauffør, som har startet den lidt hårdt op på et tidspunkt, forklarer Pascal Ladriere.

Parkeringsbremsen ser også fin ud. Her kan der opstå større skader ved hyppig fejlbetjening, for eksempel hvis den trækkes, mens traktoren kører.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Smør liften

Den øverste liftarmsbolt var et yderligere tegn på, at liftarmene ikke var brugt så meget i den sidste tid. Den kunne godt have brugt noget fedt.

- Traktorens lift har ikke fået tilstrækkeligt fedt, kan vi tydeligt se på blandt andet den øverste liftarmbolt. Det kan blandt andet bevirke, at liften vil virke langsom, da hydraulikken har svære ved at sænke liften, når boltene næsten er rustet fast, fortæller den franske liftekspert, som opfordrer alle til at være bedre til at smøre liften.

- Det er desværre et generelt problem, mange er gode til at smøre forakslen, men glemmer ofte liften eller nedprioriterer den under smørearbejdet, fortæller han og tilføjer, at det ikke tager lang tid at smøre liften.

- Det er også langt rarere, at liftarmene er til at dreje med, hvis der pludselig skal ændres højde, og slingrekæderne går som smurt. Der er ikke noget værre, end at stå i marken og have problemer med at dreje på spindler, hvis man med ploven måske kommer over i en anden jordtype, som kræver noget indstillingsarbejde på traktorens lift.

Han fremhæver, at når man kigger på liften på en traktor, så kan en traktor der har gået 12.000 timer være i ligeså god mekanisk stand som en traktor der er blevet misvedligeholdt i 5.000 timer