Dansk mælk kommer i disse uger endnu mere på mærkerne. Et nyudviklet mærke med et glas, et dannebrog og den korte, klare tekst ”Dansk mælk” skal gøre forbrugeren opmærksom på, hvor kartonens indhold stammer fra.

- Mange danskere foretrækker dansk mælk, og vi vil gerne gøre det lidt nemmere for danskerne at identificere, at der er dansk mælk i kartonen, siger Jan Hermansen, der er strategi- og forretningsudviklingschef i Mejeriforeningen.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Registreret varemærke

Mejeriforeningen har udviklet og ejer det registrerede varemærke, som medlems-mejerierne kan sætte på kartonerne, hvis de har lyst.

- I disse uger kører vi nogle annoncer på print for at gøre opmærksom på logoet, men ellers er det meningen, at det skal stå selv, siger Jan Hermansen.

- Vores undersøgelser viser, at forbrugerne foretrækker dansk mælk, men vi ved også, at de bruger meget lidt tid foran mælkekøleren, når de skal træffe beslutning om at købe. Så jo tydeligere markør, der er på mælken, jo stærkere skulle den danske mælk gerne stå, siger Jan Hermansen.

Dansk mælk har stor værdi

Mejeriforeningens strategi- og forretningsudviklingschef tror godt, at mange danskere ved, at når de køber mælk fra Arla, Thiese eller Naturmælk, så er der dansk mælk inden for pappet.

- Der er rigtig mange mærker i mælkekøleren, og derfor vil vi have den danske markør på. Vi tror, at danskheden, og den værdi, som dansk mælk er indbegrebet af, har en stor værdi, men der er stor forskel i, hvad forbrugerne foretrækker. Nogle vælger det bedste, andre det billigste. Mange vil gerne vælge det danske, og vi vil gøre det lidt nemmere, og gøre det til et bevidst valg, siger Jan Hermansen.