Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

Dansk rendegraver i nye klæder

Af John Christensen - 10. maj. 2007 KL. 13:44

Maskinerne har nyudviklet kabine, nyt design og nye motorer - hydremas D-serie rendegravere er klar til arbejdet

Hydrema lancerer nu en ny serie af virksomhedens rendegravere. De velkendte rendegravere er i den nye serie opdateret på flere områder, og der er lagt stor vægt på arbejdsmiljø og produktivitet.

Serien består af fire modeller, 906D, 908D, 926D og 928D. Alle modellerne har fået fuldelektroniske commonrail Perkins-motorer, der allerede nu lever op til normerne i Stage IIIA, som for de mindste modeller først er et krav fra 2008.

I forhold til den tidligere serie er motorydelsen forøget fra 123 hestekræfter til 131 hestekræfter på model 926D og 928D, mens de to mindste modeller 906D og 908D fastholder motorstørrelsen på102 hestekræfter.

Detaljer i kabinen

Kabinen er udviklet helt fra bunden ud fra en tilbundsgående analyse af førerens behov under arbejde med såvel graver som læsser. Interiøret er nyt, og der er aircondition med 10 luftdyser.

Først og fremmest er kabinen større og dermed mere rummelig med forøget benplads. Samtidig er glasarealerne forøget. Hele kabinen er ommøbleret, så alle funktionerne til kørsel er placeret fremad i højre side. Her har joysticket fået flere justeringsmuligheder, og der er fire proportionale funktioner indbygget.

Hydremas D-serie har fået en ny computerplatform, der bygger på et Windows styresystem. På et nyudviklet 6,4 tommer fladskærmsdisplay får føreren en lang række informationer, som nu eksempelvis også omfatter det aktuelle brændstofforbrug. Ved hjælp fra computeren kan brugeren opsamle da dataopsamling, der kan hentes ud ved hjælp af et USB-stik.

Sædet og armlæn med betjeningspanelet udløses elektrisk med en kontakt på armlænet. Når det sker, kører rattet automatisk op, og vender tilbage til udgangspunktet, når sædet drejes tilbage i kørestilling. Det betyder, at det er slut med at skulle udløse både sæde og rat med forskellige greb ved de mange daglige skift mellem gravearbejde og kørsel.

Det har taget to år at udvikle rendegraverserien - et forløb der er forestået af både Hydremas interne designafdeling og hos et eksternt designfirma.

De to år er blandt andet blevet brugt til at udvikle små detaljer til føreren for at lette arbejdet. Eksempelvis tager rendegraveren automatisk gas ved gravearbejde, og der er lys ved indstigningen til førerhuset.

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame