Over 40 danske øko-virksomheder har de seneste tre dage uddelt smagsprøver i massevis og udvekslet visitkort med indkøbere fra hele verden. Den

Det sker på verdens største øko-messe, BioFach i Nürnberg, hvor virksomhederne deltager i et eksportfremstød arrangeret af Økologisk Landsforening i samarbejde med netværket Bio Aus Dänemark. Og stemningen på den danske fællesstand er høj.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Danske øko-virksomheder utroligt innovative og udvikler konstant nye, spændende øko-produkter. Det skiller dansk økologi ud fra mængden her på messen og trækker i høj grad udenlandske indkøbere til den danske stand. De kommer fra dagligvarekæder og grossister i hele verden, og de viser meget stor interesse for de produkter, de danske virksomheder kommer med. Så der er en fantastisk stemning her på standen, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.

At dansk økologi står for innovation blev understreget fredag, hvor Copenhagen Sparkling Tea Company - der producerer et økologiske champagneprodukt, som er lavet på koldtrukkede teer - modtog prisen for "Best New Product 2018" indenfor drikkevare-kategorien.

God modtagelse

Copenhagen Sparkling Tea Company har generelt nydt stor opmærksomhed på messen.

- Vi er blæst bagover af opmærksomheden. Det er gået over al forventning. Vi introducerer jo en helt ny drikkevarekategori, som ikke er set før, og messen har bekræftet os i, at vi har fundet et hul i markedet med vores produkter. Vi har ramt noget, som har en bred appel. Vi har oplevet interesse fra kunder i lande som både Frankrig, Rumænien, Nordamerika og Argentina. Det siger mig, at der er et enormt potentiale. Jeg tror, det kommer til at stikke helt af det her, siger Bo Sten Hansen.

En anden dansk virksomheder, der ikke kan få armene ned over messen, er den forholdsvis nye virksomhed, MÄT, som primært producerer snackbarer, men for nyligt har lanceret en økologisk proteinchips, som er lavet på kikærter og tilsat æggeprotein.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har virkelig ramt noget helt rigtigt med vores nye produktudvikling, som er blevet taget utroligt godt imod her på BioFach. Vi kommer hjem med mange interessante kontakter på indkøbere fra alt fra Tyskland, Schweiz og Irland til Grækenland og Canada, og vi har sågar fået en konkret ordre i hus. Så BioFach har givet os en rigtig god start for vores nye produkt, og vi har haft en super rygstøtte i Økologisk Landsforening, siger Søren Christensen, eksportchef hos MÄT.

Også den økologiske pionér-virksomhed Hanegal har haft nye produkter med på BioFach i år. Virksomheden har udviklet en række økologiske spegepølser og snackpølser specifikt til eksport, som blev lanceret på messen.

- Vi har haft enormt travlt og har mærket stor interesse fra nær og fjern omkring vores nye brand og nye varer. Vi har blandt andet fået kontakt til nogle interessante, små supermarkedskæder i Sverige, Tyskland og Holland, som vi nu skal hjem og følge op med. Så messen har helt klart levet op til vores forventninger, og det har været en fornøjelse at stå på en dansk fællesstand sammen med en masse kolleger i branchen, siger direktør i Hanegal, Cees Kuypers.

Vækst og optimisme i markedet

I forbindelse med åbningen af BioFach blev der offentliggjort en stor international rapport, som viser, at det globale øko-salg vokser markant. Det genkender Friland, Europas største økologiske kødselskab, som også deltager på den danske fællestand.

- Vi er her især for at pleje relationen til vores eksisterende kunder og gøre opmærksom på det positive budskab, at vi kan levere mere økologisk kød nu, hvor produktionen er kommet bedre op i gear. Og det er budskab, som bliver taget godt imod. Vi oplever helt klart, at der er vækst og optimisme i markedet, siger Henrik Biilmann, direktør hos Friland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vil møde øko-aktører

Den førnævnte internationale rapport fastslog desuden, at Danmark fortsat er det land i verden, der har den største økologiske markedsandel. Og netop den danske øko-verdensmestertitel var en af årsagerne til, at den danske fællesstand fredag fik besøg af en landbrugsminister fra delstaten Thüringen, Birgit Keller, som ligeledes var interesseret i udbredelsen af økologisk landbrug i Danmark.

- Vores mål for det tyske landbrug er 10 procent økologisk areal - en andel der allerede er en realitet i Danmark. Derfor vil jeg gerne benytte lejligheden til personligt at møde succesfulde aktører i den danske økologiske industri, siger ministeren, som bl.a. fik en rundvisning på den danske fællesstand og mødte de danske virksomheder.