MASKINBLADET, SIMA

Få øget trækkraft ved at montere Trelleborg TM700 Progressive Traction dæk på den gamle traktor, og spar omkostningen til en ny og større traktor. Det var hovedbudskabet, da Trelleborg lancerede det nye dæk hvor klodserne i dækmønstret er opdelt i to.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi udvikler til stadighed større og større dæk, men introduktionen af Trelleborg TM700 Progressive Traction viser også, at vi har stor fokus på de dækstørrelser, som er i markedet. Resultaterne af de test vi har udført på de nye dæk viser, at vi er i stand til at forøge produktiviteten på mellemklassetraktoren, siger Piero Mancinelli, produktchef for landbrugsdæk hos Trelleborg.

Trækkraften forøges

Sammenlignes det nye dæk med det traditionelle Trelleborg TM700 forøges trækkraften med ti procent, og sammenlignes det nye dæk med et gennemsnitsdæk på markedet, forøges trækkraften med 17 procent.

- Den ekstra kant på dækkets ribbe giver så at sige dækket et ekstra anker, som får dækket til at stå bedre fast, siger produktchefen og tilføjer:

- I marken udmønter det ekstra greb sig som en reduktion i hjulslippet. Når hjulslippet reduceres spares der brændstof, og dækket slides mindre. Beregninger viser, at det reducerede hjulslip betyder en brændstofbesparelse på cirka ti procent. Samtidig forlænges dækkets levetid med cirka 500 timer.

Testet på Antarktis

Ud over de tests som Trelleborg selv har lavet, blev det nye TM700 Progressive Traction også testet i december måned sidste år, da en ekspedition med Manon Ossevoorts i spidsen tilbagelagde mere end 5.000 kilometer på Antarktis, og nåde Sydpolen med en Massey Ferguson 5610, der var monteret med de nye dæk fra Trelleborg.