Websitet anvender cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og til statistik.
Ved at bruge sitet accepterer du dette.   Læs mere

OK

CVX på amerikansk

Af Helge Plougmann Nielsen - 30. jan. 2014 KL. 09:15

  • MB05394000-1
  • MB05394000-2_0
  • MB05394000-3_0
  • MB05394000-4
  • MB05394000-5
  • MB05394000-6
  • MB05394000-7
  • MB05394000-8_0
  • MB05394000-9_0
  • MB05394000-10_0

Case IH Magnum CVX 370 kombinerer amerikansk styrke med de fordele, som en trinløs transmission giver.

Som den står der i al sin magt og vælde minder Case IH Magnum CVX 370 om noget, som vi allerede har testet i PowerGear. Men de tre små bogstaver på motorhjelmen gør denne Magnum til noget unikt. For bogstaverne CVX betyder nemlig, at vi endelig står ved den første trinløse Case IH Magnum. Når jeg tillader mig at skrive endelig, skyldes det, at det efterhånden er ved at være et godt stykke tid siden, at Magnum CVX for første gang blev præsenteret, og at kunder til den store røde amerikaner har sukket efter et alternativ til powershift transmissionen.

Hvordan er den så den nye magnum CVX? Det korte svar er, større ? men nøjagtig lige så let at køre som i de mindre CVX-modeller fra Case IH. Når man først sidder i det røde lædersæde, er det kun størrelsen på motorhjelmen og en anden udformning af kabinen som indikerer, at man sidder i en Magnum og ikke i eksempelvis en Puma. Armlænsbetjeningen, kørehåndtaget og AFS Pro 700 terminalen forrest på armlænet er fuldstændig identisk med det som findes i Magnum med Powershift og i de mindre Case IH traktorer.

På en maskinstation eller et større landbrug med flere traktorer er det trygt og en stor behagelighed, at betjeningen af traktorerne ligner hinanden.

Trinløs med fire trin

Lige som selve traktoren produceres også den trinløse transmission til Case IH Magnum CVX i USA. Bort set fra størrelsen og evnen til at overføre en betydelig større effekt, ligner CVX transmissionen i Magnum det som vi kender fra Case IH Puma. Det vil sige en transmission med fire mekaniske trin, som skifter automatisk og uden at trækkraften på noget tidspunkt afbrydes.

Vi testede Magnum CVX 370 med en seks meter brede Lemken harve, og på trods af at den blev sat godt i jorden, gav det ikke den store amerikaner sved på panden, og kun sjælden bevæger motoromdrejningerne sig over 1.600 o/minut. Men jeg oplevede flere gange, at transmissionen ved en bestemt hastighed ikke kunne bestemme sig for, hvilket mekanisk gear den ville arbejde i. Trækkraften var konstant, men jeg kunne fornemme at der skete noget i transmissionen under mine fødder. Om det betyder noget ved jeg ikke, og en ubetydelig ændring af hastigheden løste øjeblikkelig problemet.

Retfærdigvis skal det nævnes, at den testede traktor var fra en forserie, og softwareproblemet kan derfor være løst i serieproduktionen af traktoren.

Let at gå til

Som fører af Magnum CVX bestemmer man selv, om traktoren køres med kørehåndtaget i armlænet eller med fodpedalen. Med trykknapper på kørehåndtaget kan der skiftes imellem tre cruisehastigheder. Er jeg ikke tilfreds med den indstillede hastighed i det valgte område, ændres det let med en rullekontakt på selve kørehåndtaget.

Det hele foregår således uden, at jeg skal åbne billeder og menuer i terminalen, og de tre valgte hastigheder vises konstant i displayet i højre A-stolpe.

Med harven godt i jorden skubber jeg blot kørehåndtaget helt frem, og traktoren holder herefter automatisk den valgte hastighed på ni kilometer i timen. Når jeg kommer til forageren ?fanges? hastigheden let på kørepedalen, og jeg har på den måde fuld kontrol over hastigheden, når der vendes rundt.

Transmissionens aggressivitet indstilles med en trykknap i armlænet, og med det todelte gashåndtag har jeg mulighed for dels at begrænse motoromdrejningerne, og for at lægge en bund under hvor langt motoren må presses ned i omdrejninger, inden hastigheden sænkes. Den sidste facilitet anvendes, når der arbejdes med pto-drevne redskaber.

Sublim kabine

Kabinen, som Case IH anvender på Magnum 370 CVX, har efterhånden en hel del år på bagen. Men efter en vellykket opdatering i 2011 med blandt affjedring og et nyt layout af armlænsbetjeningen hører kabinen fortsat til blandt markedets bedste. Der hvor kabinen specielt udmærker sig er ved at være rummelig og ved at have et godt udsyn.

Det kniber dog med at se den fabriksmonterede frontlift fra førerkabinen, og det giver visse udfordringer, når der skal monteres et redskab foran på traktoren.

Rattet løsnes ved at træde på en fodpedal, og jeg behøver derfor kun at anvende den ene hånd, for at indstille det til en perfekt kørestilling. En detalje som Case IH med fordel kunne implementere på de mindre traktormodeller.

Vi måler støjniveauet i CVX-modellen et par decibel højere, end da vi testede en magnum 340 med powershift transmission. Men mon ikke også at Case IH får det rettet i serieproduktionen af traktoren. En anden ting som teknikerne hos Case IH med fordel kunne se på er programmeringen af den elektronisk styrede ventilator. Den har en tendens til at arbejde med rigtig mange omdrejninger, når traktoren går i tomgang. Flere gange havde jeg fat i gashåndtaget, for at sænke tomgangshastigheden, men hver gang konstaterede jeg, at motoren allerede gik med kun 900 o/minut, og at støjen kom fra ventilatoren.

Storbror til succestraktor

På CVT udgaven af Magnum er akselafstanden øget med 50 millimeter. Det giver mulighed for at monterer bagdæk med en diameter på 215 centimeter, og det er absolut positivt, når de mange hestekræfter skal overføres til underlaget. Magnum kan nu fabriksmonteres med frontlift og kraftudtag foran. Specielt betjeningen af frontliften er under den standard, som findes hos flere konkurrenter. Når vi er ved muligheder for forbedringer af en traktor, så trænger foragerautomatikken i den grad til en overhaling, og i småtingsafdelingen kunne det være rart, at få værktøjskassen flyttet ned i normal arbejdshøjde og gerne om på venstre side af traktoren.

Ses der bort fra de småting, var prøvekørslen af Case IH Magnum 370 CVX en meget positiv oplevelse, og med den trinløse amerikaner får Case IH en rigtig god overbygning til Puma 230 CVX, der både i 2012 og 2013 har været den mest solgte enkeltmodel på det danske marked.

Plusser

Let indstilling af kørehastighed

Genkendelig og overskuelig betjening

God adgang til luftfilter

Indstilling af rattet

Plads og komfort i kabinen

Minusser

Foragerautomatik

Betjening af frontlift

Udsyn til frontlift

Manglende returnering af hydraulikventiler

Manglende trin på højre side

Tekniske specifikationer

Motor FPT

Volumen, l 8,7

Effekt, hk 367

Effekt med boost, hk 419

Moment, Nm 1.806

Brændstoftank, l 651

AdBlue, l 89,4

Hydraulikydelse, l/min 223

Løftekapacitet, kg 10.200

Støjniveau

Stilstand 900 o/min 67,6 dBA

Stilstand 900 o/min

og blæser på max 74,8 dBA

Stilstand 2.200 o/min 70,7 dBA

Markarbejde 9 km/t

og 1.600 o/min 71,3 dBA

Transport 40 km/t

og 1.600 o/min 71,6 dBA

Importørens kommentarer

Af Torben Nielsen

Produktspecialist Traktorer, Case IH

Et gammelt ordsprog lyder: ?Alt godt kommer til den der venter?. Case IH Magnum CVX har væretundervejs et stykke tid, men som det også fremgår af denne test, har den absolut været værd at vente på. Fra Case IH?s side er der under udviklingen af traktorerne lagt stor vægt på at bygge traktorer medstor styrke, suveræn brændstofudnyttelse kombineret med en intuitiv og enkelt betjening. Som det fremgår, er netop betjeningen identisk med de øvrige Case IH traktor, - fra Maxxum til Steiger. Det er med andre ord genkendelsens glæde, hvis man allerede har stiftet bekendtskab én af de øvrige modeller. Den suveræne brændstoføkonomi er bl.a. godt hjulpet af klassens højeste drejningsmoment på1806 Nm, hvorved traktoren er i stand til at udføre opgaver med et lavere omdrejningstal. Det lavere omdrejningstal har også en positiv indflydelse på lydniveauet i kabinen og er dermed med til at giveden enestående førerkomfort, som disse traktorer er berømte for.

Listepriser

Magnum 370 CVX 1.821.600

Udstyr på testtraktoren:

Bagdæk 900/60R42

Fordæk 650/60R34, i alt 36.700

Frontlift og PTO: 28.400

Autostyring: 74.500

Pris i alt for testtraktor: 1.961.200

Få nyhederne først!Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og vær på forkant med dagens landbrug.

 

Læs maskinbladet på

Læs maskinbladet på desktop

Desktop

Læs maskinbladet på tablet og smartphone

Tablet & smartphone

Læs maskinbladet på nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Læs maskinbladet på print og iPaper

Print og iPaper

reklame