Der var lagt op til en storstilet kampagne, da Danmarks Naturfredningsforening og Coop gik sammen for at sætte fokus på økologiske fødevarer. Men nu hiver Coop i bremsen i forhold til virksomhedens markedsføring af kampagnen, der også er kendt under navnet "Øktober".
Det begyndte med sagen om Coops medlemsblad Samvirke, hvor en mand i sikkerhedsdragt og maske står med en salat foran sig ledsaget af teksten "Sprøjtegift er hverdagskost".
Forsiden skulle illustrere det konventionelle landbrugs brug af pesticider, og at der er pesticidrester i fødevarerne. Berlingske Business har haft fat i Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, og fået mail tilbage, hvor han svarer:
"Vi havde planlagt annoncering af Øktober-kampagnen igen i denne uge, men har valgt at spare den væk, da kampagnen allerede har fået langt mere eksponering end forventet," skriver Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
Kritik fra mange sider
Kampagnen har fået kritik fra mange sider både internt i Coop og fra landbrugsorganisationer. 26 Coop-butikker i Sønderjylland gik endda sammen og indrykkede annoncer sammen med denlokale landboforening hvor budskabet lød "Coops skræmmekampagne, nej tak", skrev nyhedsmediet Finans.
Coops formand, Lasse Bolander, modtog, ifølge Berlingske Business, i september et brev fra centrale personer i Coop, hvor der var en opfordring til af afskedige topchef Peter Høgsted. Berlingske Business melder også, at Coop vil holde et møde senere på ugen for at gyde olie på vandene.