Der var lagt op til en storstilet kampagne, da Danmarks Naturfredningsforening og Coop gik sammen for at sætte fokus på økologiske fødevarer. Men nu hiver Coop i bremsen i forhold til virksomhedens markedsføring af kampagnen, der også er kendt under navnet "Øktober".

Det begyndte med sagen om Coops medlemsblad Samvirke, hvor en mand i sikkerhedsdragt og maske står med en salat foran sig ledsaget af teksten "Sprøjtegift er hverdagskost".

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Forsiden skulle illustrere det konventionelle landbrugs brug af pesticider, og at der er pesticidrester i fødevarerne. Berlingske Business har haft fat i Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, og fået mail tilbage, hvor han svarer:

"Vi havde planlagt annoncering af Øktober-kampagnen igen i denne uge, men har valgt at spare den væk, da kampagnen allerede har fået langt mere eksponering end forventet," skriver Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Kritik fra mange sider

Kampagnen har fået kritik fra mange sider både internt i Coop og fra landbrugsorganisationer. 26 Coop-butikker i Sønderjylland gik endda sammen og indrykkede annoncer sammen med denlokale landboforening hvor budskabet lød "Coops skræmmekampagne, nej tak", skrev nyhedsmediet Finans.

Coops formand, Lasse Bolander, modtog, ifølge Berlingske Business, i september et brev fra centrale personer i Coop, hvor der var en opfordring til af afskedige topchef Peter Høgsted. Berlingske Business melder også, at Coop vil holde et møde senere på ugen for at gyde olie på vandene.