Selvom fusionen af Bayer og Mosanto kun har været effektueret i cirka tre uger, så løftede virksomheden lidt af sløret for fremtidens mål for Bayer.

Præsident for Crop Science, Liam Condon, startede sit indlæg med at nævne nogle af de udfordringer, som både verden og landbruget står for over. Det handler både om de cirka 800 millioner mennesker, der på verdensplan går sultne i seng hver dag, ligesom klimaændringer både i disse år og i fremtiden formentlig vil presse landbruget hårdt. Det samme gælder de færre områder, hvor man kan dyrke fødevarer til den voksende befolkning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Der er ingen lette svar eller løsninger på alle disse udfordringer. Hvis vi gør det rigtigt, så er det en fordel for alle parter. Det handler ikke kun om dem, som går sulten i seng, og om vi kan sikre sikker mad til dem, og det er produceret bæredygtigt, sagde Liam Condon.

Fokus på fremtidens landmænd

Han understregede, at Bayer er en forretning, som skal tjene penge, men han påpegede, at virksomheden vil gøre noget for mere end bare bundlinje.

- Vi tror på, at vi kan gøre bedre forretning ved at være noget for samfundet. Det er det, vi lever og ånder for. Det gør vi gennem forsikring og viden. Vi kigger på det lange sigte, fordi det er det rette for forretningen. Vi bragte Mosanto og Bayer sammen, fordi det gav mening. Vi vil forme landbrug for at gavne kunderne, forbrugere og vores planet. Vi mener, at vi har de bedste folk. Vi har 8000 forskere i laboratorierne og i markerne. Vi er førende på korn og soja, havebrug, digitalt landbrug. Vi vil sætte nye standarder på markedet. Vi vil lave skræddersyede løsninger til vores kunder inden for innovation, bæredygtighed og digital transformation, sagde Condon, der blandt andet har som mål, at Bayer skal være samarbejdende, transparente og arbejde med social innovation.

Slutteligt fortalte Condon også om, at Bayer har som mål at ændre synet på landbrug for de unge.

- Vi vil øge interessen for landbrug blandt de unge. Tidligere var alle engageret i landbrug, men i dag er det under to procent af befolkningen. Landmænd bliver ældre, og de unge er ikke interesseret, for de ser det som en gammel industri. Vi kan engagere de unge. Vi skal give de unge værktøjer, og så finder de løsningerne.