Maskinbladet, Tyskland

Mange danske maskinstationer og større landbrug er godt kendt med Liner 3000-serien, som startede ud i 2001 med Claas Liner 3000 og er efterhånden blevet afløst af Liner 3500 med flere ændringer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu kommer der en afløser til den 12,5 meter Liner 3500, og den nye rive får navnet Liner 3600, og den er blevet opdateret på flere områder, som kommer de danske maskinstationer til gode.

Arbejdsbredden på 12,5 meter forbliver den samme, men den totale transporthøjde på landevejen er blevet sænket til under fire meter.

Det er ikke længere nødvendigt at afmontere rivearmene og klappe sikkerhedsafskærmingen sammen for at køre på landevejen og opnå en total transporthøjde på fire meter.

Liner 3600 har fået samme princip i undervognen, som er kendt fra storbroren i den 15 meter Claas Liner 4000 storrive, hvor hele riven sænkes i transporthjulene ved landevejskørsel. Hævning og sænkning af undervognen styrer chaufføren selv, og riven kan således passere indkørsler til marker, uden at der er fare for, at rivens undervogn kører mod jorden.

Arbejdslys og reservehjul

Foruden den hydrauliske justerbare undervogn, så er riven også blevet opdateret med blandt andet arbejdslys og reservehjulholder.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Der er monteret to arbejdslys nær rivens liftkugler, således det nu er muligt at få et bedre overblik over næste rive-træk ved kørsel efter mørkets frembrud. Desuden er der monteret arbejdslys bag på riven, så chaufføren har en chance for at kontrollere, om det færdige skår bliver lagt fornuftigt.

Bagerst på riven er der nu blevet plads til et reservehjul, så det er muligt at udskifte et af de mange små rivehjul ved punktering. De ekstra holdere til rivearmene er stadig placeret mellem de forreste og bagerste rotorer.

Claas har desuden opdateret terminalen til betjeningen af riven. I stedet for Claas Communicator, som også er kendt fra pressere, skårlægger og snittervogne, så kan riven betjenes af en ny terminal, hvor samtlige knapper er placeret i højre side af terminalen. På den måde er det muligt at betjene terminalen med én hånd placeret fast i højre side af terminalen. En informationsskærm giver oplysninger fra riven, som rotorstatus, højde samt skårbredde på de forreste rotorer. Riven kan desuden styres over ISO-BUS. Har traktoren ISO-BUS taster på joystick, som eksempelvis Claas har i form af "F"-taster på Cmotion kørehåndtag, så kan rivens funktioner lægges til tasterne.

Samtlige fire riverotorer kan højdejusteres fra kabinen, og skårbredden er ligeledes variabelt hydraulisk fra kabinen på de forreste rotorer. Dog skal skårbredden på de bagerste rotor stadig stilles mekanisk, mens riven er foldet i transportstilling.