Madsen Bioenergi i Balling vest for Skive modtager og afsender hvert år cirka 6.000 læs råvarer og afgasset gylle.

- Det giver tilsvarende antal vejninger, og derfor skal hver vejning foregå nemt, siger Boe Madsen, der er en af indehaverne af Madsen Bioenergi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig er alle vejedata centrale for styringen af hele virksomheden.

Hver dag trækkes der data ud af systemet, som bruges til optimeringer og forskellige driftsbeslutninger.

Brovægten er derfor en central del af anlægget.

Der er tale om en 18 meter brovægt fra FL-Teknik forsynet med teknologi, der giver mulighed for trådløs registrering af data foruden et administrationsmodul, som betjenes via en internetbrowser direkte fra kontoret. Det er et system, som indehaver Frank Linnemann kan fortælle mere om på NutriFair.

Meget nemt

Der er valgt forskellige løsninger til de forskellige køretøjer, som løbende leverer råvarer til anlægget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

En enkelt lastbil står for cirka 95 procent af alle læs, så derfor skal det være ekstremt nemt for den ene bil at veje.

Løsningen til denne lastbil fungerer, ved at chaufføren logger på en tablet via wifi, når lastbilen holder på brovægten. Chaufføren trykker herefter en kode og dernæst vælger den aktuelle råvare - eksempelvis rågylle - og leverandør ud fra de forholdsvis få kunder, der allerede er oprettet i databasen.

Det er alt, chaufføren skal på denne lastbil, fordi denne lastbil er lagt ind på forhånd og med halvt indhold af diesel, så gennemsnittet passer.

- Det vil sige, at der ikke skal skrives noget, men da man kan trykke fejl, bliver man derfor bedt om at bekræfte, at indtastningen er korrekt, siger Boe Madsen.

Der arbejdes med flere forskellige løsninger til de forskellige køretøjer, som kommer regelmæssigt, og det er endda muligt bare at notere vejedataene på et stykke papir og derefter indtaste dem i databasen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det giver fleksibilitet, fordi vægten så stadig kan bruges, hvis der er noget, der ikke fungerer. For vi kan ikke undvære brovægten bare en halv dag, siger Boe Madsen.

Let kontorarbejde

Men hovedparten af alle vejninger foregår mere eller mindre automatisk.

- Det betyder samtidig, at meget kontorarbejde er gjort af chaufføren, og jeg kan uden videre trække oversigter hver dag, siger Boe Madsen.

Endelig fremhæver han, at der også er backup, fordi systemet er koblet til en server, hvor dataene også ligger.

Foruden at dataene udgør et vigtigt værktøj for driftsbeslutninger, udgør de også kernen i virksomhedens indberetninger til Plantedirektoratet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er ufatteligt vigtigt, at vi har fuldstændig styr på antal kg til og fra den enkelte mand, og vi analyserer råvarerne og behandler dataene i regneprogram, fortæller Boe Madsen.

Kan udbygges

Frank Linnemann, indehaver af FL-teknik, fortæller, at Madsen Bioenergi som mange andre kunder ikke kendte sine behov fra starten.

Derfor er det ifølge Frank Linnemann vigtigt at snakke om mulighederne, som han kalder ubegrænsede, når det drejer sig om elektronik.

Men han fremhæver også, at det er muligt at tilpasse et anlæg i takt med, at nye behov opstår.

- Hvis Boe har en god idé, så kan vi bygge på. Vi leverer anlæg lige fra helt basale til meget sofistikerede, siger Frank Linnemann.

Artiklen fortsætter efter annoncen

FL-Teknik har mulighed for at verificere op til 70 ton og bruger bruger Force-instituttet til at verificere brovægtene.

- En brovægt betyder desuden, at man bliver ven med mange i byen, som skal have vejet campingvogne eller lignende, siger Boe Madsen.

35 år med brovægte

Frank Linnemann fortæller, at FL-Teknik har 35 års erfaring med brovægte og leverer over hele Danmark samt udlandet.

Selv brovægtenes betondæk, står FL-Teknik bag. Han fremhæver, at der skal anvendes godkendt beton.

- Vi har nogle gange set et skidt resultat, hvis kunden selv har støbt betondækket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Brovægten hos Madsen Bioenergi er 18 meter og består af tre elementer. Hvert element vejer 8,5 ton, og der er 2.700 kg jern i hvert element.

- Vejecellerne er rustfrie og europæisk produceret, fremhæver Frank Linnemann.

Mange formål

Frank Linnemann fortæller også om en planteavler, som tager prøver af protein og vandindhold ved hver indvejning. Med et tillægsprogram fra FL-Teknik giver det ham mulighed for at kvalitetssortere sine afgrøder.

- Der er mange penge i kvalitetssortering ved indlægningen på lager, når kornet skal sælges, siger Frank Linnemann.