Det er ikke kun økologiske fødevarer fra Danmark, der er efterspørgsel på i udlandet. Også den danske 'knowhow' i forhold til at udvikle den økologiske fødevaresektor er efterspurgt. Torsdag den 14. september er direktør i Økologisk Landsforening, Paul Holmbeck, i London for at give det britiske parlament et indblik i den danske økologimodel.

- Salget af øko-varer vokser, og i Danmark fylder økologi mere i det samlede fødevaresalg end nogen andre steder i verden. De britiske politikere ønsker at bruge økologi aktivt i beskyttelse af drikkevand samt udvikling af jobs og grøn vækst i landdistrikterne ligesom i Danmark, siger Paul Holmbeck, som i dag er inviteret i det britiske parlament for at give et indblik i, hvordan Økologisk Landsforening driver en fælles markedsindsats i Danmark, og hvordan dansk økologipolitik med succes har understøttet markedsudvikling og innovation i økologi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De vil bruge vores input i deres arbejde med landbrugs-, fødevare- og økologipolitikken efter Brexit. Og vi er glade for at kunne bidrag til at udvikle økologi og det økologiske marked i Storbritannien. Danmarks brand som førende økologination styrkes på eksportmarkederne, når vi deler ud af vores know-how om økologi og økologipolitik, siger Paul Holmbeck.

Offensiv økologipolitik

Interessen for dansk økologi-samarbejde og økologipolitik er stor - og stigende. Alene de seneste fire år har mere end 28 forskellige lande - lige fra Norge til Kina og Bhutan - været i dialog med Økologisk Landsforening om Danmarks erfaringer med at udvikle økologi både i markedet og i politik.

- Jeg håber, at de britiske politikere i dag vil lade sig inspirere af vores erfaringer og det stærke samarbejde i Danmark. En offensiv økologipolitik, som vi har i Danmark, er både til gavn for landmændene, forbrugerne, miljøet og dyrene, og samtidig er det en motor for vækst og grøn omstilling i landbruget, siger Paul Holmbeck, og fortsætter:

- Det er også vigtigt at gentage igen og igen i Danmark, hvor ikke alle politikere er klar over, hvor vigtig den politiske indsats er for udvikling af økologi. Faktisk har investeringer i markedsfremme, innovation, forskning og uddannelse af landmænd i økologi været faldende de senere år. Men vi håber at rette op på det i den kommende finanslov.

Den danske model

I sin tale vil Paul Holmbeck blandt andet give et indblik i, hvordan foreningen, og dansk økologipolitik har skarp fokus på motivation til handling.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Grøn omstilling handler om mennesker. Og noget af det, vi har succes med, er at motivere alle til at være med - landmænd, forbrugere, virksomheder, professionelle køkkener og supermarkedsaktører. Motivation, samarbejde og en offensive økologipolitik er den danske model. Og det virker, siger Paul Holmbeck og fortsætter:

- Vi har mange gode eksempler på politik og foreningsarbejde, som fremmer motivation: "Omlægningstjek" for landmænd, tæt samarbejde med supermarkeder om udvikling af markedet, landsdækkende gårdevents for forbrugerne og en massive mobilisation i landets offentlige og private storkøkkener, der har fået mange i gang med omlægning til 60 procent økologi i storkøkkenerne. Det er en aktiv økologi mobilisering, som understøttes af politik, slutter Paul Holmbeck.

Økologisk Landsforening er Danmarks forening af økologiske landmænd, forbrugere og over 200 fødevarevirksomheder, som repræsenterer over 90 procent af den økologiske produktion i Danmark. Paul Holmbeck har været lobbyist for den økologiske sektor siden 1995 og har spillet en rolle i udviklingen og finansieringen af de fleste af Danmarks offentlige politikker relateret til økologi.