Fabrikken i Basildon blev oprindelig bygget af Ford, og de første traktorer som forlod samlebåndet var modellerne 3000, 4000 og 5000. I dag er den engelske fabrik en del af CNH koncernen, og hovedproduktet er New Holland T6 og T7. Det betyder, at en meget stor del af de New Holland traktorer, som sælges her i landet, kommer fra fabrikken i Basildon.

Siden indvielsen er der produceret mere end 1,6 millioner traktorer og 3,1 millioner motorer på fabrikken. De første traktorer blev eksporteret fra fabrikken allerede i 1965, og i dag bliver 90 procent af produktionen eksporteret til mere end 120 lande over hele verden.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

- Fabrikken her i Basildon har spillet en central rolle i mekaniseringen af landbruget, og den er i dag den sidste fabrik i England, som udelukkende producerer traktorer. Fabrikken har i årenes løb modtaget flere udmærkelser, blandt andet "The Queens Awards" for den store eksport, sagde Carlo Lambro, præsident for New Holland Agriculture i sin tale ved jubilæet.

Klar til nye udfordringer

Der produceres ikke længere motorer i Basildon, og fabrikken er i dag ombygget til en topmoderne samlefabrik. Samlebåndet er over to kilometer langt, og førerløse robotter henter og fragter de rigtige dele ind til samlebåndet.

Kun en mindre del af den samlede traktor produceres i Storbritannien. Førerkabinerne produceres i Frankrig, mens motorerne kommer fra Fiat Powertrain Technologies (FPT) i Italien. Transmissionen produceres i Antwerpen, og drivlinien kommer fra Italien.

- I 2013 producerede vi 22.000 traktorer, og vi forventer, at produktionen kommer til at ligge på nogenlunde samme niveau i år. Med den nuværende konfiguration af fabrikken har vi mulighed for at øge produktionen til cirka 30.000 traktorer om året, uden at skulle arbejde i skiftehold, siger fabrikschef Colin Larkin, der selv startede sin karriere i produktionen.

- Da jeg startede på fabrikken i 1980'erne, producerede vi omkring 45.000 traktorer om året. Jeg ved ikke præcist i hvilket år, vi satte produktionsrekord, men man skal tænke på, at det var langt mindre traktorer, end vi producerer i dag, siger fabrikschefen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Minimerer fejl

Fabrikken i Basildon har siden 2008 været med i World Class Manufacturing (WCM), som er et program, der indeholder de bedste japanske produktionsmetoder.

- Siden implementeringen af WCM har vi været inde i en positiv udvikling, og vi har år for år forbedret os i de kontroller, der gennemføres på fabrikken. I 1012 fik vi bronze, og vi går efter at få sølv i 2015, siger Colin Larkin, der er glad for at kunne dele "best practice" med andre fabrikker i verden.

Fabrikken producerer i dag 133 forskellige traktormodeller, som har mulighed for cirka 12.000 konfigurationer, og derfor er det sjældent, at to fuldstændig ens traktorer triller af båndet.

Tror mere på metan end på brint

I 2009 præsenterede New Holland en traktor, som kørte på brint, og CNH har også udviklet traktorer, som kører på metangas.

Ved pressekonferencen i forbindelse med jubilæet blev Carlo Lambro spurgt, om disse traktorer skulle produceres i Basildon.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har sat brinttraktoren lidt på standby, da omkostningerne til teknologien er for høj til kommerciel lancering. Metan er en mere nærliggende mulighed, og jeg forventer, at vi i løbet af cirka fem år vil kunne tilbyde traktorer i New Holland T6 segmentet med den mulighed, vurderede Carlo Lambro.

Han blev også spurgt, om New Holland snart var klar til at lancere New Holland T5 med trinløs transmission.

- Vi har allerede Auto Command i New Holland T8, T7 og T6, så mon ikke også det kommer i T5. Men vi vil være sikre på kvaliteten, før vi lancerer, så mit gæt er, at det tager et par år endnu, inden vi ser T5 AutoCommand, sagde præsidenten.