Overhovedet for Krone Group, som både producerer trailer til lastbilbranchen og landbrugsmaskiner, hedder Bernard Krone. Det ligger derfor i familienavnet, at der er tale om en familievirksomhed. Derfor hed faderen også Bernard Krone, og næste generation, som måske skal overtage koncernen, er allerede døbt Bernard Krone.

- Vi tror på de nære værdier, og det er nøjagtig samme filosofi, som vi tager med ud på vores eksportmarkeder, hvor vi sælger vores produkter, fortæller Bernard Krone.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Farverne på traktorerne og redskaberne betyder knap så meget som før i tiden. Det er resultatet af det færdige arbejde som gælder.

- Bernard Krone, CEO i Krone Group.

Han fortæller, at Krone derfor har forskellige strategier for de enkelte eksportmarkeder for den tyske producent af landbrugsmaskiner.

- På nogle markeder, som eksempelvis i Danmark, giver det mening at have en importør, mens det i England giver mening selv at have et datterselskab. Det afhænger meget af markedet, og hvilke forhold vi har til de enkelte lande og importør.

Han fremhæver, at der i Europa er meget forskel på lande og kulturer, og derfor giver det god mening at have forskel på, hvordan man servicere markedet i de enkelte lande.

Tror på specialisten

Man kunne jo godt tro, at Krone-familien går med tanker om at deltage i full-line stretegier hos en større europæisk producent af landbrugsmaskiner for at stå bedre og være rustet til fremtiden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- For 10 år siden gik jeg med præcis de tanker, og overvejede nøje, om man skulle sadle om, for at stå stærkere til fremtiden ? for hvordan kommer det hele til at se ud? Vil alle traktorproducenter være full-line forretninger og have alt selv under ét brand? spørger Bernard Krone, men svarer selv på spørgsmålet:

- Markedet i Europa går ikke mod full-line strategien. Vi er overbeviste om, at den enkelte landmand går efter redskaber og netop den specialist, som kan levere, det redskab han søger. Det er sådan set underordnet om det er en dansk eller tysk kunde, som er på jagt efter eksempelvis en bigballepresser ? for han køber præcis dét mærke, som kan levere det han efterspørger.

- Farverne på traktorerne og redskaberne betyder knap så meget som før i tiden. Det er resultatet af det færdige arbejde som gælder.

Derfor er Bernard Krone overbevist om, at redskaberne kommer til at trække en større og større del af læsset i fremtiden.

- Før i tiden fulgte landmanden traktoren. Hvis han altid havde kørte New Holland, blev han ved med det, og købte alle produkter i dén forretning. Hvis han senere skiftede til Claas, vil han købe alle maskiner i den forretning ? men sådan er det bestemt ikke længere. Desuden vil traktormærket komme til at fylde mindre og mindre, da langt de fleste trækopgaver i marken sikkert bliver førerløse om 20 til 25 år.