De fleste førere af landbrugs- og entreprenørmaskiner har oplevet, hvordan maskinen kan gå i selvsving og begynde at hoppe, når der køres hurtigt på landevejen. Højere hastigheder og større akselbelastning har kun gjort problemet værre, og mange gange kan det være vanskeligt at konstaterer, hvorfor maskine begynder at hoppe. Når leverandøren konfronteres med problemet, ender det ofte op i, at problemet skubbes frem og tilbage imellem maskinleverandøren og leverandøren af dæk og fælge.

Udligner hinanden

Dæk og fælge produceres inden for fastlagte tolerancer, men i modsætning til dæk på person- og lastbiler afbalanceres hjulene til offroad køretøjer ikke, før de monteres. Dæk og fælge, som er godkendte til at køre 70 km/t, har et mærke, som markerer hvor dækket skal monteres på fælgen. Alle andre dæk monteres tilfældigt på fælgen, og derfor er der risiko for, at dækkets laveste punkt monteres på fælgens laveste punkt. Det kan montøren ikke se, og mekanisk er det meget vanskeligt at måle sig frem til ubalancen, men som chauffør på køretøjet er man ikke i tvivl om, at det er galt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Haweka, der er en tysk virksomhed, har udviklet en ret simpel metode til udmåling af fælge og dæk på offroad køretøjer. Sættet består af tre laser og software til en PC. Hjulet løftes fri af jorden, og de to laser placeres på hver sin side af fælgen, mens den tredje placeres midt for dækkets mønster.

- Efter at have drejet hjulet en enkelt omgang, viser grafer og tabeller på computeren, ubalancen i både dæk og fælg. Her kan vi se, om de ligger inden for tolerancen, og systemet giver med det samme et bud på, hvor mange grader at dækket skal roteres på fælgen, for at ubalance i dæk og fælg udligner hinanden, forklarer Nils Westphalen, Haweka.

Udmåles på en time

For at får et nøjagtigt resultat, er det vigtigt at dækkene er kørt varme, og ifølge Nils Westphalen tager det cirka en time, at kontrollere de fire hjul på en traktor. RPV 1300, som produktet kaldes, har været på markedet i Tyskland siden 2011 og sælges for 5.600 euro.

Nils Westphalen demonstrerede udstyret på et traktorhjul, men det kan også anvendes på hjul monteret under gylle- og kornvogne samt på entreprenørmaskiner.