Bayer Crop Science har en målsætning om i fremtiden at kunne levere løsninger frem for produkter.

Det vil mere konkret sige at kunne levere en mark, der er fri for ukrudt, sygdomme og skadedyr frem for at sælge dunke med produkter.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Naturen udvikler sig, så derfor skal vi følge med eller være foran med vores løsninger, som skal virke og være sikre,

Liam Condon, topchef Bayer AG

Og fremtiden er faktisk lige om hjørnet.

Ifølge lederen af koncernens Digital Farming-program, Tobias Menne, vil dele af programmet blive lanceret allerede i år med yderligere lanceringer i de nærmeste år, og han forventer, at Bayer Crop Science er klar med de redskaber, der skal til for at kunne levere en ukrudtsfri mark i løbet af tre til fem år.

Han demonstrerede i forbindelse med arrangementet et digitalt ukrudtsgenkendelsesprogram, som via fotos med smartphones kan indgå i det system, som kan

Samarbejde

Men Tobias Menne understreger, at der er mange udfordringer, som skal løses under vejs, og at løsningerne bliver lanceret, inden de er 100 procent færdigudviklede, fordi det er den bedste metode til at videreudvikle dem til brug i praksis.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig vil udviklingen foregå i et bredt samarbejde med eksterne virksomheder, forskere og interessegrupper.

Det bakkes op af topchefen, Liam Condon, som understreger, at der ikke findes en enkelt løsning på de konkrete udfordringer, som landbruget står over for.

- Der findes ikke en enkelt virksomhed, som er i stand til at løse alle de udfordringer, vi står over for, sagde han.

Hele pakken

Liam Condon understreger, at Bayers rolle ikke bare er at levere midler til eksempelvis ukrudtskontrol, men også agronomiske råd.

- Der er mange tilgange og mange teknologier til at løse udfordringer, siger han og tilføjer, at det også vil være en dynamisk proces.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Naturen udvikler sig, så derfor skal vi følge med eller være foran med vores løsninger, som skal virke og være sikre, sagde han.

- Vi vil gerne kunne levere alt det, der skal til. I dag tilbyder vi en pakke af produkter plus rådgivning. Og vi tror på, at rådgivningsdelen vil vokse betydeligt i fremtiden, sagde Liam Condon og tilføjede, at det ikke er et spørgsmål, om det sker, men om hvornår.

- Men hvordan de serviceydelser, der indgår i løsningen vil blive kommercialiseret er fortsat en udfordring for Bayer, forklarede Marc Reichardt, der er koncernens leder af de kommercielle aktiviteter.