Branche-fælleskabet om færdsel, som består af Dansk Agroindustri, Dansk Maskinhandlerforening, Danske Kartofler, Danske Sukkerroedyrkere, Landbrug & Fødevarer, Seges og Danske Maskinstationer & Entreprenører (DM&E) har netop fået gennemført en milepæl inden for færdsel af landbrugsmaskiner på det danske vejnet:

Nu må bæltetraktorer nemlig kører lovligt på de danske landeveje.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

Fabriksmonteret løsninger

Ifølge branche-fælleskabet er det nu fastslået, at traktorer med bælter typegodkendt efter 'Mother Regulation 167/2013' har adgang til Danmark og det danske vejnet. 167/2013 trådte i kraft 1. januar 2018. Det skal understreges, at kun traktorer typegodkendt efter 167/2013 er omfattet. Købere af bæltetraktorer anbefales at være opmærksom på dette i købssituationen. Det er uvist hvor mange bæltetraktorer der pt. er typegodkendt efter 167/2013, lyder det fra branche-fælleskabet.

Med andre ord er der kun tale om fabriksmonteret bælter på traktorer, da eftermonteret løsninger ikke er omfattet af 'Mother Regulation 167/2013'.

Takket være EU-lovgivning

Branche-fælleskabet fortæller, at man blandt andet har gravet dybt i EU-lovgivning, hvor partnerne har fundet ud af, at EU har defineret, hvornår bælter er vejskadelige. Det er centralt, da en stor barriere i at få moderniseret reglerne for landbrugsmaskiner på bælter er manglende viden om eventuel beskadigelse af vejene.

Dette er defineret i en EU-forordning. Det interessante er, at en forordning er umiddelbart retsgyldigt i medlemsstaterne. Det forholder sig modsat med et direktiv, der skal indarbejdes i national lovgivning, før det gælder i en medlemsstat.

Der er udarbejdet et notat med en juridisk vurdering, der påpeger, at Danmark ikke kan opretholde vor gældende regler, når en EU-forordning definerer kravene til bælter. Erhvervets organisationer har været i dialog med Færdselsstyrelsen om dette og notatet med denne konklusion er afleveret til Færdselsstyrelsen. Færdselsstyrelsen har overvejet sagen, og er kommet frem til samme konklusion vedr. bæltetraktorer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Motorredskaber er ikke omfattet

Ovenstående gælder ikke for motorredskaber på bælter, som mejetærskere, finsnittere, roe-/ kartoffeloptagere og ligende, fordi 167/2013 kun omfatter traktorer. Branche-fælleskabet samarbejder med Færdselsstyrelsen om afklaring af Motorredskaber.

Branche-fælleskabet ser desuden frem til resultatet fra undersøgelse om tunge køretøjers påvirkning af vejene, som i foråret blev gennemført i samarbejde med blandet Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen. Det er ranche-fælleskabet ambition, at de nuværende bælteregler, der stammer fra 1955, bliver opdateret så de svarer til gældende EU regler.