Det lyder utroligt, men Skodborg Dækservice har i sæson 2015 en bælteundervogn kørende, som prototype på en 25 ton gyllevogn med det resultat, at vægten på den traktor-trukne gyllevogn reduceres med 52 procent.

Løsning hedder RollMax og er monteret midt under gyllevognen og består af fem gummibælter, hvor de fire bælter sidder sammen bagerst og blot er medløbende bælter, som sænkes ned under nedfældning af gylle, og det forreste bælte er hydraulisk trukket, som chaufføren fra traktorkabinen kan justere trækkraften på og ligeledes hæve og sænke efter behov.

Afspil igen

Læs mere

Luk annonce

rich-media-2
Bagerst på gyllevognen sidder fire bælter og flytter groft sagt 10 ton last fra hjulene og til trædefladen mellem gyllevognens hjul.

I 2015 kører gyllevognen med de fem bælter hos Rostgaard Maskinstation i Københoved i Sønderjylland, som med en John Deere 8530 med dobbelthjul-montering løber af sted med Samson PG 25 med et væsentligt reduceret marktryk:

- Faktisk fjerner vi 14 ton vægt fra gyllevognens seks hjul, fortæller Felix Ratgen, indehaver af Skodborg Dækservice A/S.

De 14 ton vægt "fjernes" fra de seks hjul og placeres på "ubrugt" jord ved hjælp af bælterne - tilmed uden jorden tager skade af det.

- Bælterne laver et marktryk på 1 kg/cm2 og med et hydraulisk tryk på 200 bar på de bagerste fire bælter og et tryk på 110 bar på det forreste bælte, ja så flyttes vægten på gyllevognen ud på et langt større areal end ellers og oven i købet et areal mellem hjulsporene.

- Det reducere sliddet på dækkene, gyllevognen bliver lettere at trække, men frem for alt - så sparer det brændstof, påpeger Felix Ratgen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-4
Det markant større trædefalde i forhold til totalvægten vil blandt andet betyde en gyllevogn, som bliver langt lettere at trække - noget som har stor betydning for brændstoføkonomien. Men hvor mange procent besparelser, der kommer, er endnu for tidligt at sige.

Fleksibel løsning

Trækket på det forreste bælte styres fra traktorens LS-hydraulik, og dermed holdes prisen også nede på systemet:

- Der er ikke et hydraulikanlæg monteret for bæltetrækket, blot en ventilboks, en styring og et manometer, så prisniveauet er til at overse for systemet, fremhæver Michael Toftmann Schmidt, som er ingeniør på RollMax-systemet.

Det trækkende bælte har et trækmoment på 1.300 Newtonmeter og giver cirka 40 hestekræfter.

Roll Max-systemet på gyllevognen er på nuværende tidspunkt blot i udviklingsfasen, og forventningerne er høje til nogle spændende resultater fra marken i løbet af sæson 2015.

- Den egentligt besparelse på brændstoffet er for tidligt at udtale sig om nu, men sammen med Rostgaard Maskinstation holder vi løbende øje med systemet og følger det på tæt hold igennem sæsonen, fortæller Felix Ratgen og påpeger, at systemet skal ses som et meget fleksibelt system:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Bælterne kan eksempelvis afmonteres efter forårsarbejdet og monteres på en bigballepresser om sommeren, som med én aksel og store dæk vil gøre sig markant bedre på vejen med smalle dæk og langt bedre på marken med bælter til at tage trykket fra den tunge maskine, fremhæver han og fortæller, at vi i løbet af 2015 vil se den første bigballepresser med bælter i Danmark.

rich-media-6
Det forreste bælte er trækkende og trækker med 1.300 Nm.

- En typisk hjulmontering på en bigballepresser giver et marktryk på 2,4 kg/cm2. Ved at sætte en optimal dækmontering på til vejtransport og RollMax-bælter under presseren, vil marktrykket blive reduceret til 1 kg/cm2. Komforten på landevejen sikres og strukturskader minimeres.

- Samme løsning vil vi også se i fremtiden på gyllevogne, er jeg overbevist om. Det mest optimale vil være nogle industridæk, som er specialindrettet til vejtransport med minimalt slid og optimal brændstofforbrug på grund af lav rullemodstand, og i marken benyttes bælterne til at få et ordentligt dækbid.

Bælteundervognen hænger ikke langt fra landjorden, selv når den er løftet op mod gyllevognen ved transport, men her er udviklingsarbejdet ikke færdigt endnu. Felix Ratgen forventer at få en løsning lavet, så bælteundervognen ikke giver problemer ved passagerer af vejbump, ned- og opkørsler til marker og på ujævne markveje.