- Én af de vigtigste forudsætninger for kontrolleret trafik i CTF-systemer er bælter - hjul ødelægger jorden.

Sådan lyder ordene fra Michael Horsch, som ejer AgroVation i Tjekkiet, hvor han dyrker 3.300 hektar landbrug i et 12 meter CTF-system, med samtlige maskiner på 12 meter arbejdsbredde og en sporvidde på tre meter på alle maskiner.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle selvkørende maskiner er udstyret med bælter, på nær den selvkørende sprøjte, som stadig kører på traditionelle dæk.

Bygger surfbræt

Bælterne er valgt dels på grund af et større overfladeareal, hvor trykket fra maskinerne bedre kan fordele sig i de 800 millimeter brede bælte-spor, men bælterne er også valgt ud fra den begrundelse, at trykket samles i de fastespor:

- En bælteundervogn trykker kun i bæltebredden og laver det øverste jordlag meget kompakt, fortæller Michael Horsch og fortsætter:

- Et traditionelt dæk, vil derimod sprede sit tryk ud i flere retninger under dækket. Det betyder, at afgrøderne på begge sider af dæksporet vil blive påvirket af kørsel med dæk, hvorimod planterne på siderne af et bæltespor ikke optager samme komprimeringsskade.

Michael Horsch sammenligner dækkets tryk i hjulsporene, som et surfbræt:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Sporene bliver helt hårde i overfladen. Dog kommer man straks under surfbrættet, hvis man graver 30 til 40 centimeter i jorden.

Det betyder også, at bedriften kører med en sporløser på bedriftens 12 meter tallerkenharve, som benyttes til at lave det falske såbed straks efter mejetærskeren har forladt marken.

- På den måde bryder vi "surfbrættet". En anden måde at ødelægge den komprimerede jord i bæltesporene på, er at sende en traktor med hjul af sted i sporene.

- Så vil jorden "knække" i sporene, og det hele er ødelagt. Det er derfor jeg kun kører med bæltemaskiner på mit jord, og det gør sig også snart gældende på den selvkørende sprøjte, fortæller Michael Horsch.

Tre meter er optimalt

Det er som regel mejetærskeren, som bestemmer bredden på de faste kørespor, da det uden tvivl er den tungeste maskine, som kommer på marken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Michael Horsch gør også opmærksom på sporvidden, som også bestemmes af mejetærskeren:

- Det nytter ikke noget at kører i faste kørerspor, hvis ikke sporvidde på mejetærsker, såmaskine og harve kører et andet sted inden for de 12 meter.

Derfor er der på AgroVation en sporvidde på tre meter på samtlige køretøjer.

- Én ting er forringelse af udbytte ved at køre med en smallere sporvidde, noget andet er stabiliteten i køretøjerne, vi kan eksempelvis sprøjte med 30 kilometer i timen, med bommen 30 centimeter over afgrøden, og nå 3.300 hektar med én sprøjte - det ville se helt anderledes ud, hvis sporvidden var smallere, da det vil gøre sprøjten betydeligt mere ustabil, understreger Michael Horsch.

Læs mere

Læs meget mere om Michael Horsch's store landbrug i Tjekkiet, ved at klikke på linket HER