Landbrug & Fødevarer kunne forleden med glæde konstatere, at transportminister Hans Christian Schmidt har gjort det muligt at køre på statsvejene med tunge landbrugskøretøjer på gummibælter

fra 1. oktober til 1. december.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tilbage står fortsat kommunevejene, hvor det er op til de enkelte kommuner, om de vil tillade bæltekøretøjerne:

- Jeg læner mig op af Vejdirektoratets vurdering, og derfra lyder det, at en forsøgsordning kan løbe et par måneder, så landbruget kan få ordnet markarbejde og andre aktiviteter. Derefter kan vi bruge resultaterne fra forsøgsordningen i det arbejde, som pågår, for at finde ud af, hvordan påvirkningen fra bæltekøretøjerne er, siger transportminister Hans Christian Schmidt til Maskinbladet.

Klar interesse

Man kan altså køre på statsvejene, men måske ikke på de kommuneveje, der fører frem til statsvejene:

- Trafik- og Byggestyrelsen kan dispensere fra kørsel med tunge bæltekøretøjer på de kommunale veje, men det skal være efter forudgående kommunale ansøgninger, hvis den enkelte kommune selv ønsker at tilslutte sig ordningen. Jeg ser gerne, at kommunerne går med i arbejdet, så vi sammen gør, hvad vi kan, for erhvervslivet. Jeg skal tage mig af statsvejene, de tager sig af deres egne veje, men jeg formoder da, at de har en klar interesse i landbruget har så gode forhold som muligt. Jeg tager gerne en snak med dem, og jeg håber, at vi sammen kan finde en løsning, siger ministeren videre.

Udenlandske erfaringer

Hans Christian Schmidt er bevidst om, at der i udlandet findes erfaringer, der viser, at bæltekøretøjerne belaster vejene mindre end traditionelle store landbrugsmaskiner med hjul:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De, der ved noget om disse spørgsmål, er uenige, og derfor er det vigtigt, at vi får indhentet alle relevante oplysninger om erfaringerne fra andre lande. Det indgår klart i det igangværende arbejde, slutter transportminister Hans Christian Schmidt.