Cornflakes, speltflakes, mysli og mange andre økologiske morgenmadsvarianter får i disse dage stor opmærksomhed fra asiatiske kunder på verdens største økologiske messe, BioFach i Nürnberg.

Det oplever både Nakskov Mill Foods og Crispy Food. Nakskov Mill Foods deltager på Biofach for femte år, og de sidste år har virksomheden haft succes med at skaffe kontakt til kunder i Fjernøsten via messen – særligt i Taiwan og Korea.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Morgenmadsproducenten har også i år oplevet en meget stor interesse for økologiske produkter fra asiatiske kunder. Og den tendens genkender også nabo-udstilleren Crispy Food. Omtrent halvdelen af Crispy Foods økologiske eksport går i allerede nu til Japan, Korea og Taiwan.

Høj fødevaresikkerhed

Michael Corfixen, Sales and Marketing Manager hos Crispy Food, mener, at der er noget særligt attraktivt over danske øko-produkter i østen.

- Det skyldes især den høje fødevaresikkerhed, som kendetegner europæiske øko-produkter – med Danmark helt i front. Så når vi fortæller, at vi er en dansk virksomhed og er certificeret økologisk, sætter de slet ikke spørgsmålstegn ved kvaliteten af vores produkter, siger han ifølge en pressemeddelelse fra Økologisk Landsforening.

Eksport kræver tuning

Ifølge Klaus Bentzen, der er eksportchef i Økologisk Landsforening, er det langt fra alle virksomheder, der kan få succes med eksport til asiatiske markeder ligesom Nakskov Mill Foods og Crispy Food.

- Der er tale om markeder, som kun er relevant for absolut toptunede økologiske virksomheder med en ekstraordinær høj kvalitetskontrol og en høj prioritering af opgaven med dertilhørende ressourcer. Det er disse virksomheder gode eksempler på, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Klaus Bentzen vurderer dog, det er på de nære markeder, at langt de fleste danske økologiske virksomheder opnår den største effekt af deres bestræbelser. Eksporten til lande som Tyskland, Sverige, Frankrig og Benelux udgør i dag 80 procent af den samlede danske øko-eksport.