Arla Sverige køber selskabet Falbygdens Ost af levnedsmiddelkoncernen Atria Sverige.
Det sker i som led i Arlas strategi om at styrke sin position inden for premium-oste.
Købet forudsætter godkendelse af de svenske konkurrencemyndigheder.
- Falbygdens Ost er et strategisk supplement til Arlas egen osteproduktion. Falbygdens Ost passer perfekt ind i Arlas strategi, både globalt og i Sverige, om at styrke vores position inden for premium-oste. Arla vil dermed sikre, at vores ejere, Arla-bønderne, fortsat får en god pris for deres mælk, siger Henri de Sauvage, direktør for Arla Sverige.
Falbygdens Ost har til huse i Falköping, hvor osten lagres og bearbejdes.
Falbygdens Ost har ingen egen osteproduktion, men køber ost fra andre producenter.
Selskabet har cirka 100 medarbejdere.
- Medarbejderne hos Falbygdens Ost har stor viden om ost og råder desuden over en række stærke salgskanaler for premium-ost. De repræsenterer en stolt ostetradition, som vi nu vil bygge videre på. Falbygdens Ost har en stærk base med sine varemærker og sit samarbejde med kendte osteproducenter i andre lande. Med Arlas innovations- og produktions-knowhow, markeds- og salgskanaler kan vi tilsammen udvikle både kundernes og forbrugernes passion og interesse for ost, siger Henri de Sauvage.
Arla overtager Falbygdens Ost i samme øjeblik de svenske konkurrencemyndigheder måtte godkende købet, dog tidligst den 7. januar 2015.
Falbygdens Ost
Antal medarbejdere: cirka 100
Ejer en ejendom og lejer en bygning til lagring, udskæring og forpakning af ost i Falköping
Omsætning: cirka 470 mio. svenske kroner
Har et sortiment, som omfatter cirka 350 produkter
Varemærker inden for lagret gul ost: 1878, Morfars, Birger Jarl, Arn og Viking