Arlas omsætning og indtjening er påvirket af de nedadgående priser på verdensmarkedet. I årets første halvdel faldt Arlas omsætning 3,8 procent til 5,13 milliarder euro (fra 5,33 milliarder euro i samme periode i 2014), mens Arlaindtjeningen blev 33,8 eurocent pr. kg. mælk (41,7 eurocent pr. kg. mælk i hele 2014).

De globale markedspriser har været under et tungt pres siden sidste år, hvor Kinas samlede import af mejeri-råvarer fra hele verden gik i stå og Rusland indførte importforbud på mejeriprodukter fra EU. Samtidigt voksede produktionen af europæisk mælk efter EUs mælkekvoter ophørte fra 1. april, ligesom mælkeproduktionen steg i New Zealand og USA.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forventet resultat

Siden begyndelsen af 2014 er den globale verdensmarkedspris for mælkepulver faldet 53,1 procent, og de nuværende prisniveauer er ikke set siden 2009. Udfordringerne i 2015 var derfor forudsete, men de globale priser er faldet til et lavere niveau end ventet.

- Vores omsætning er på det niveau, som vi havde forventet for halvåret. Vi har afbødet effekten af det negative marked ved at flytte de voksende mælkemængder ind i detailprodukter og varemærker, og har begrænset andelen af mælk, der bruges til mindre lønsom råvarehandel. Vi gør alt, hvad vi kan, for at begrænse effekten af den generelle situation på verdensmarkedet, men det kan ikke forhindre, at vores andelshavere befinder sig i en barsk situation lige nu, siger administrerende direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

Hårdt år

- 2015 har vist sig at være et ekstremt hårdt år for mælkeproducenter - både i Arla og rundt om i verden. Den nuværende indtjening dækker ikke omkostningerne ved mælkeproduktion, og det er en stor udfordring for os landmænd. I løbet af det seneste år har Arla arbejdet meget aktivt på at afbøde markedssituationen uden at skade vores markedspositioner. Det beviser, at vi har den rette strategi, men ingen strategi i verden kan helt fjerne de aktuelle dyk i verdensmarkedet, siger Åke Hantoft, andelshavere og bestyrelsesformand i Arla Foods.

Omkostninger i jerngreb

Arlas langsigtede fokus på effektivitet og omkostningsstyring er blandt de tiltag, der skal holde selskabet konkurrencedygtigt.

- Når vores ejere er udfordret som nu, er det ekstra afgørende, at vi holder vores omkostninger i et jerngreb. Derfor har vi reduceret vores investeringer i år med 30 procent, og vi fortsætter energisk med at strømline organisationen. Vores ambition er at opnå samlede besparelser fra effektiviseringsprogrammer på 330 millioner euro før udgangen af 2015 sammenlignet med 2012-niveau - og vi på vej til at nå det mål, siger Peder Tuborgh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Stærke varemærker

Nedturen på de globale råvarebørser, den voksende mælkeproduktion og en Arlaindtjening under pres understreger vigtigheden af at bygge stærke varemærker og flytte så meget mælk som muligt over i lønsomme detailprodukter.

I løbet af første halvår 2015 opnåede Arla en volumendrevet omsætningsvækst på sine tre globale varemærker Arla, Lurpak og Castello med i alt 2,4 procent.

- Selvom vores indvejning af mælk fra andelshaverne er steget syv procent har vi formået at holde andelen af mælk til industrisalg på 20-22 procent, altimens vi har flyttet mere mælk over i varemærker til detailhandlen og food service. Lurpak klarer sig især godt og vinder markedsandele og øger salget på vigtige markeder i bl.a. Europa, Mellemøsten og Latinamerika. Vi skal øge salget af vores tre globale varemærker betydeligt, som vi har sat os for i koncernstrategien, og vi går efter en samlet vækst for varemærkerne Arla, Lurpak og Castello på tre til frem procent i 2015, siger Peder Tuborgh.

Vækst uden for EU

En vigtig del af Arlas strategi er at accelerere væksten uden for de europæiske kernemarkeder.

- Vores forretning på vækstmarkederne vokser som planlagt, bortset fra Rusland, som stadig ikke ønsker kvalitets-mejerivarer fra EU. Vores salg af egne varemærker i Kina bliver fordoblet i år, og vores salgsfremgang på 15 procent i Mellemøsten og Afrika er med til at gøre vores internationale forretning til en aldeles lønsom forretningsenhed i Arla, siger Peder Tuborgh.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forventninger til året

Arlas resultat i første halvår udgør 2,3 procent af selskabets omsætning, men for helåret forventes resultatet at lande inden for rammen 2,7 - 3,0 procent. Omsætningen forventes at nå 10,2 - 10,3 milliarder euro i 2015.

- Det global mejerimarked har sjældent været så uforudsigeligt som nu, og desværre har 2015 udviklet sig til at være lige så udfordrende, som mange havde frygtet. Vores langsigtede vurdering er dog fortsat, at verdensmarkedet igen vil vende i en positiv retning i første halvdel af næste år. Derfor holder vi vores fokus på vores strategiske agenda, siger Peder Tuborgh.