Kineserne oversvømmer os med industriprodukter, og derfor kom det også lidt bag på AP Gyllevogne, da de fik en henvendelse på en gyllevogn til Kina.

- Henvendelsen kom fra en dansk ingeniør, som arbejder med rensning af grundvand i Kina. I områder med husdyrproduktion har han set, hvordan kineserne ikke udnytter gyllen, men blot udleder det i store laguner. Her løber den tynde del væk, og den faste del deponeres eller spredes ud, når lagunen er fyldt. Ingeniøren mener derfor, at der er et stort potentiale i at lære kineserne både at udnytte gyllen som gødning og minimere forureningen fra gyllen, siger Lars Nygaard.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udviklet til en container

Det er kun halvanden måned siden, at AP Gyllevogne fik henvendelsen fra Kina, og her den 2. juni er en 15 kubikmeter gyllevogn med en 12 meter bred slangebom klar til at indlede den lange rejse mod Indre Mongoliet i Kina.

- Grunden til, at vognen er 15 kubikmeter, er, at den skal kunne sendes i en container. Kan den ikke det, koster fragten det tredobbelte. Vognen skilles ad og pakkes sammen i en 40 fods container, mens bommen og andre smådele sendes i en mindre container, forklarer Lars Nygaard.

- En normal bogieaksel kan ikke ligge i en container, og derfor har vi udviklet en speciel aksel til vognen, siger Jens Søgaard, der har været ingeniør på projektet, og skal til Kina i august måned for at sætte vognen i gang.

Han fortæller, at første destination er et brug med 14.000 malkekøer, hvor gyllen lukkes ud i laguner.

Genbrug af container

Vognen er uden læssekran, og derfor har AP Gyllevogne udtænkt et system, hvor containeren, som vognen sendes til Kina i, anvendes som buffertank.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Gyllevognen løftes ned i containeren, og derfor har vi kunnet svejse en ekstra bagvæg i containeren. Væggen er placeret en halv meter inde i containeren, så der er blevet plads til at montere en læssepumpe, som trækkes af en traktor, forklarer Jens Søgaard.

Netop konceptet med at kunne sende vognen i en container, og at containeren kunne genanvendes, var årsagen til, at det blev AP Gyllevogne, som skulle levere gyllevognen til Kina.

Næppe et eksporteventyr

Norge og Sverige er vigtige eksportmarkeder for AP Gyllevogne, og også andre lande i Europa aftager vogne fra Mors.

- Projektet med vognen til Kina har været spændende, men det er nok urealistisk, at det kinesiske marked udvikler sig til eksporteventyr for os. Men hvis vi kan være med til at minimerer forureningen i Kina, er det godt, og er vi heldige, kan vi måske lave et samarbejde med en kinesisk virksomhed, som kan producere vognene, mens vi leverer know-how og styringer til vognene, siger Ejgil Andersen, indehaver af AP Gyllevogne.