Det har været helt særligt 2018 for AP Jørgensen. For i maj blev opkøbet af virksomheden godkendt hos Konkurrencestyrelsen, og dermed kom den familieejede virksomhed på Danish Agro Machinerys hænder. Det var også året, hvor ejer Ellen Jørgensen overlod direktørstolen til Jim Thygesen.

Men den gamle virksomhed med 123 år på bagen går ind i det nye år i god form og med mod på fremtiden, fortæller den nye direktør, der kan se tilbage på et spændende år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Jeg startede i januar 2018 og var med til at ændre fra privatejet firma til at være aktieejet firma, så den proces har vi været en del af. Det tog længere tid, end vi regnede med. Men jeg nåede at arbejde med Ellen Jørgensen i seks måneder. Det har været en stor fornøjelse. Da Danish Agro overtog, så overtog de en veldrevet forretning, alene af den grund var der ikke behov for de store ændringer. Så vi har bare kørt videre. Vi prøver på at gøre det, som man gjorde før. Vi skal finde styrke i fælles indkøb. Vi er en del af en stor forrentning, og vi skal nyde glæde og gavn af det. Det lykkes også, siger Jim Thygesen, som især har været glad for at arbejde sammen med Ellen Jørgensen.

- Jeg føler mig heldig og velkommen i Claas-regi, og jeg har kunnet lære meget af Ellen. Ikke i den direkte forretningsdrift, men den måde at håndtere medarbejdere på. Det har været en stor fornøjelse. Der er noget kultur her, som jeg ikke kan eller skal ændre. Men her har hun fået mig med på holdet, siger Thygesen.

Fordele ved samarbejde

At være en del af Danish Agro Machinery har givet en del fordele som både kommer AP Jørgensen til gode på kort og langt sigt, mener direktøren. Det er så som forsikringer, energi , diesel , bilindkøb og markedsføring, men også i det almindelige arbejde med kunderne giver samarbejdet store fordele.

- På service kan vi samarbejde, og vi kan få gode råd af hinanden. Specielle maskiner kræver speciel service. Så der kan vi dele knowhow. Vi har specialister, og de andre har specialister. Vi har gode Jaguar-montører, og her kan de andre få gode råd. Ligesom vi får gode råd til at reparere andre maskiner. Vi har fået Lemken og Fliegl i fællesskab, og der står vi stærkt indkøbsmæssigt, så vi kan stå stærkere i markedet, siger Jim Thygesen

Nyt år tegner lovende

Og ifølge Jim Thygesen er det en gammel virksomhed i god form, som ser ind i det nye år. Selvom der naturligvis er landmænd, som er ramt efter sommerens tørke og venter med maskinkøb, så er der andre, som er på markedet, og det kommer blandt andre AP Jørgensen til gode.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi går ind i 2019 med en god ordrebeholdning, så jeg er overbevist, at 2019 bliver et ganske okay år. Der vil komme tiltag på markedsføring og salg, så vi også står godt ind i 2020. Maskinstationerne, som er en del af vores kunder, har haft et godt år. Der kom græs sent, så vi har en god ordretilgang i slutningen af året. Vi mærker ændringer i markedet, vi har landmænd, som er bekymret og venter. Græs og majs skal stadig passes, og gyllen skal køres. Vi kan godt mærke, at maskinstationer spørger mere på planteavlsmaskiner som såmaskiner, harver og sprøjter. Det har været undervejs længe, ligesom gylle også er blevet det. Det kommer også på andre redskaber, siger Jim Thygesen.

Finsnittere går godt

AP Jørgensen er blandt andet specialister i selvkørende finsnittere, som udgør en pæn del af forretningen. Her stilles der store stilles krav til organisationen, backup og service.

- Det er mængden, der gør os gode. Vi sælger hvert år en god portion nye og brugte finsnittere. Det er størrelsen og knowhow, som er her. Vi har altid mulighed for at holde kunden kørende. Det betyder meget. Finsnitteren er en del af en større arbejdskæde, og går den i stykker, så holder kæden stille. Vi er stærkt på vej også i traktorer. Vi mærker et løft i forretning ligeledes på græsudstyr. Vi har en stor markedsandel på det, og jeg tror, at den er voksende. Et nyt produkt som Claas Torion er vi godt på vej med, siger Jim Thygesen.

Opgaver med salgsteam

Jim Thygesens første år har båret præg af især en opgave med at bygge et helt nyt salgsteam op, der nu rummer to udover Thygesen. Og hver sælger har fået specifikke områder.

- Jeg mener, at en sælger skal have frihed og vide, hvad der er hans ansvarsområde. Især geografisk. Man skal have et ansvarsområde, og det har vi lavet. Vi har nogle produkter, som vi skal vide mere om end andre, og det er man på kursus i. Det er vigtigt, at de har noget, de brænder for, for man kan ikke vide alt om alt. Jeg har fornemmet, at alle sælgere skulle kunne alt, og det gør dem middelmådige, for man kan ikke rumme alt med så komplicerede ting, vi arbejder med. Jeg har ret præcist lavet et program for hver sælger. Det er nyt for AP Jørgensen, siger Jim Thygesen.