De rådgivningstilbud vedrørende økonomi og virksomhedsledelse, der udvikles af SEGES, skal forenkles.

Det er vigtigt, at folk forstår dem, så de mange, gode redskaber og værktøjer kommer ud at virke i virkeligheden til gavn for landmændene. Vi er simpelthen nødt til at møde landmanden, dér hvor han er, og ikke hvor vi tror, han er.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han må aldrig blive mødt af et så komplekst værktøj, at han bliver bremset, inden han overhovedet er kommet i gang med.

Eksempelvis nytter det ikke at kalde et nyt tilbud for "Dashboard", hvis landmanden i forvejen bøvler med nem-id, e-boks og nøglekort.

Lige rundt om hjørnet venter mange generationsskifter. Det er vigtigt, at både købere og sælgere forbereder sig til den situation. De skal have hjælp fra et simpelt værktøj, der viser, hvilke muligheder der er, og hvordan man kan forberede sig bedst muligt. Så kan de mere komplekse problemstillinger omkring ejendomsavanceberegning og skat komme senere i forløbet.

Udover enkelhed skal rådgivningen samtidig være målrettet mod, at der er plus på landmandens bundlinje.

Det, vi har lært af finanskrisen er, at vi skal gå efter kroner og ikke kilo. Vi driver virksomheder, og skal vi fortsætte med det, så skal de give overskud.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jeg vil arbejde for en forenkling af rådgivningen til gavn for alle brugere, og derfor stiller jeg op til fagudvalget for økonomi og virksomhedsledelse i Seges.