Agco har i det seneste kvartal oplevet en betydelig tilbagegang i salget på alle markeder. Tilbagegangen varierer fra 8,6 til 13,3 procent i de områder, som selskabet inddeler verden i.

Tilbagegangen på 8,6 procent var i Europa, Mellemøsten og Afrika, mens Asien og Pacific-området oplevede en tilbagegang på hele 13,3 procent og tilbagegangen i Nordamerika var 12,2 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I alt omsatte Agco i andet kvartal fopr 2,8 milliarder dollaer mod 3,0 milliarder dollar i tilsvarende kvartal året før. For hele første halvår blev omsætningen 5,1 milliarder dollar mod 5,5 i første halvår 2013 - korrigeret for ufordelagtige kursudsving var tilbagegangen for halvåret seks procent.

I halvårsmeddelelsen skriver Agco, at selskabet i andet kvartal har oplevet mere udfordrende markedsforhold.

- Faldende priser har påvirket landmænds humør negativt, og efterspørgslen efter landbrugsmaskiner og -udstyr blev svækket hos kunderne på markederne i Nordamerika og Europa, og den er fortsat svag i Sydamerika, siger martin Richenhagen, topchef i Agco.

- På trods af de vanskelig forhold er vores fokus på nye produkter med avanceret teknologi blevet godt modtaget af kunderne, og vores detailsalg udvikler sig fortsat positivt, siger Martin Richehagen.

Han tilføjer, at Agco oplevede en svækket ordretilgang gennem andet kvartal, og som en konsekvens, har selskabet taget, hvad Richenhagen betegner som agressive skridt til at skære produktionen ned, håndtere lagre og reducere driftsomkostninger for at generere cash flow.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er initiativer, som ifølge Richenhagen vil fortsætte i tredje og fjerde kvartal.